به گزارش خبرنگار ایبِنا، پیادهوری اربعین را میتوان یکی از مهمترین و پرجمعیتترین رویدادهای مذهبی طی سالهای اخیر عنوان کرد. رویدادی که همه ساله عاشقان سید الشهدا از اواسط ماه محرم به تب و تاب فراهم کردن ملزومات این سفر میافتند.
آنطور که آمارها نشان میدهد همه ساله حدود دو تا سه میلیون نفر زائر ایرانی راهی این سفر معنوی میشوند که طی سالهای اخیر با افزایش جمعیت زوار، تمهیدات برای رفاه حال زائران سیدالشهدا بیشتر شده به نحوی که با برپایی موکبهای پذیرایی، اسکان، بهداشتی و درمان زوار در مسیر پیاده روی میتوانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
در بین این موکبها و خدماتی که به زوار ارائه میشود، ایرانیان سهم قابل توجهی دارند و اگر بخواهیم این رویداد را از جنبه اقتصادی آن بررسی کنیم، برخی کشورها از جمله ترکیه به دنبال دستیابی به امکان فروش و ارائه محصولات خود به زوار هستند.
برهمین اساس غیر از مباحث معنوی و مذهبی این رویداد، میتوان از جنبه اقتصادی نیز به عنوان فرصت خوبی برای ارزآوری ایران به آن نگاه کرد. طبق آمار اعلام شده ۱۸ تا ۲۰ میلیون زائر برای شرکت در این مراسم عازم کربلا میشوند که بیشک در حال حاضر به نفع اقتصاد کشور و به خصوص تولیدات داخلی است.
البته ضعف و ناتوانی عراق در تامین بسیاری از اقلام مورد نیاز موکبها و زوار طی این ایام را میتوان یکی از مهمترین عوامل پررنگتر شدن حضور تولیدات ایرانی در موکبها و مسیر زوار دانست.
بیشک اجر معنوی این سفر با هیچ چیز قابل قیاس نیست، اما نباید از فرصتهای اقتصادی هم که برای کشور به ارمغان میآورد غافل شد. البته توجه به این نکته ضروری است که زوار برای دریافت این اقلام هیچ پولی نمیپردازند، اما خیرین تمامی این اقلام و تجهیزات خریداری شده را به صورت رایگان در اختیار زوار قرار میدهند.
لزوم استفاده از فرصت اربعین برای معرفی تولیدات ملی
حمید حسینی، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق در اینباره در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، اظهار داشت: اربعین با توجه به حضور تعداد زیادی زائر از کشورهای مختلف و به خصوص خود عراقیها، اقلام زیادی نیاز است و هزاران موکب تشکیل میشود که وظیفه پذیرایی از زوار را بر عهده دارند.
وی افزود: در این ایام مصرف انواع مواد غذایی و میوه جات و به خصوص اقلام مصرفی و تجهیزات موکبها برای آشپزی و پذیرایی بازار بزرگی را ایجاد میکند که علاوه بر بُعد معنوی و زیارتی، از نظر اقتصادی نیز فرصت خوبی برای تبلیغ تولیدات داخلی کشور است.
دبیر اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید بر اینکه باید در کنار نگاه معنوی و حماسی به این رویداد، نگاه اقتصادی هم داشته باشیم، گفت: البته مشکلاتی بر سر این راه وجود دارد از جمله بسته بودن برخی مرزها که در عین پیگیریهای متعدد تاکنون نتایج مثبتی در پی نداشته است.
حسینی افزود: اما نباید حساسیت داشته باشیم و از این فرصت استفاده کنیم زیرا اگر کشور دیگری در همسایگی عراق بود از این فرصت استفاده کرده و با بازارسازی و خلق فرصتهای جدید، علاوه بر تقویت پیوند و ارتباط این دو کشور، برای شناسایی و معرفی کالا استفاده کنیم.
حال با این تفاسیر این سوال پیش میآید که مبانی فرهنگی و مذهبی همچون اربعین، تا چه میزان در توسعه اقتصادی کشور تأثیرگذار است؟ که برای پاسخ به این پرسش باید توجه داشت که مبانی دینی و سنتها از اجزا مهم خصوصیات فرهنگی اقوام، قبایل، عشایر، خرده فرهنگها، مردم یک جامعه و ملل در جهان امروز ما است که به شدت با سایر اجزا زیر نظام فرهنگی مانند عادات، باورها، اعتقادات، بایدها و نبایدها اخلاقی، قوانین و مقررات، دانش، اطلاعات و یادگیریهای فرد از محیط جمعی در هم تنیده و آمیخته است.
سنت همراه با سایر اجزا زیر نظام فرهنگی انگیزههای رفتاری افراد و گروهها را شدیداً تحت تأثیر خود قرار میدهد و کشور و مردم ایران زمین هم از این امر مستثنا نیستند و از آنجایی که سنتها میتوانند در رقابت با سایر اجزا زیر نظام فرهنگی مانند قوانین و مقررات دولتی - حکومتی و حتی سنتهای متفاوت بین اقوام مختلف قرار داشته باشند مهم آن است که تعارض و تضاد بین آنها در جهت تعدیل با خواستههای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تعدیل و هماهنگ شوند.
در این راه وظایف و مسئولیتهای بسیار سنگینی به عهده سرکردگان قومی، مذهبی، رهبران و مدیران گروهها، نهادها و سایر افراد اداره کننده در نواحی و مراکز در سطوح بالای دولتی و حکومتی قرار دارد. همانطور که گفته شد شاخصهای اجتماعی صلح، امنیت و آزادی پیشفرض توسعه و به دنبال آن اهداف و شاخصهای اقتصادی مانند رشد، اشتغال، رفاه و عدالت است که میتواند یک جامعه بسیار سنتی مانند ایران را به سطوح بالای موفقیت و پیشرفت هدایت کند.