بانک جهانی:

تنش‌های تجاری راه خروج از فقر را مسدود می‌کند

افزایش تنش‌های تجاری تهدیدی بزرگ محسوب می‌شود که می‌تواند راه خروج از فقر را برای کشورهای فقیر دنیا مسدود کند و مانع از توانایی‌ آنها برای تولید قطعات برای شرکت‌های چندملیتی شود.
کد خبر : ۱۰۶۶۱۸
بانک جهانی

به گزارش ایبِنا به نقل از آسوشیتدپرس، بانک جهانی در گزارشی هشدار داد که تنش‌های تجاری بین کشورهای بزرگ به خصوص آمریکا و چین درحال تخریب زنجیره تامین است و باعث می‌شود تولیدکنندگان تصمیم‌های خود درباره سرمایه‌گذاری را به تعویق بیاندازند تا درگیر ترکش‌های این جنگ‌های تجاری نشوند.


آدیتیا ماتو، اقتصاددان ارشد بانک جهانی که هدایت مطالعات منجر به این گزارش را برعهده داشته، گفت: سال‌هاست که کشورهای فقیرتر از طریق تامین قطعات برای شرکت‌های چندملیتی راه خروج خود از فقر را باز می‌کرده‌اند. ولی رشد محافظه‌کاری برای جلوگیری از ورود به آتش جنگ‌های تجاری می‌تواند در بدترین سناریو بیش از ۳۰ میلیون نفر را به کام فقر بکشاند.


وی افزود: ولی خسارات جنگ تجاری فقط دامن طرف‌های درگیر این جنگ را نمی‌گیرد. به طور مثال، مغولستان به شرکت‌های چینی آهن می‌فروشد، پس هر چه که به چین ضربه بزند، برای این کشور هم ضربه محسوب می‌شود.


این گزارش درحالی منتشر شده است که رییس سابق صندوق بین‌المللی پول که بزودی سکان هدایت بانک مرکزی اروپا را در دست می‌گیرد نیز خواستار "چندجانبه گرایی" برای حل مشکلات اقتصاد جهان شد.


کریستین لاگارد که در دوره گذار میان دو مدیریت دو نهاد بزرگ مالی جهان است در گفتگویی با شینهوا در واشنگتن گفت: رشد صندوق بین‌المللی پول در دوره مدیریت من به این دلیل مهم است که همه کشورها، بزرگ یا کوچک، فقیر یا غنی درک کردند برای توسعه رشد اقتصادی و مقابله با چالش‌های جهانی نیازمند چندجانبه‌گرایی هستیم. وی که پس از هشت سال مدیریت صندوق بین‌المللی پول از ابتدای ماه آینده میلادی ریاست بانک مرکزی اروپا را برعهده می‌گیرد، ادامه داد: هیچ کشوری، فارغ از اینکه چقدر بزرگ باشد، نمی‌تواند به صورت جزیره‌ای برای خود عمل کند، چرا که سرمایه‌ها در جهان بدون مرز در حرکت هستند.


رییس سابق صندوق بین‌المللی پول در ادامه گفت جهان برای موفقیت "چندجانبه گرایی جدید" باید بیشتر به مردم توجه کند و باید روش‌های شفاف‌تر و جدی‌تری را به کار گیرد. وی با اشاره به رویکردهای مخالف جهانی‌سازی و مخالف تجارت آزاد در برخی کشورها گفت: جهانی‌سازی رویکردی است که فعلا ماندگار است، اما احتمالا تغییر فاز خواهد داد.

برچسب ها: بانک جهانی فقر
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر