چه‌ کسی اقتصاد دنیا را به نابودی می‌کشد؟

"ترامپ" مظنون همیشگی "لاگارد"!

رییس جدید بانک مرکزی اروپا اخیرا باز هم "دونالد ترامپ" رییس‌جمهور آمریکا را مقصر اصلی بحران‌های اقتصادی جهان معرفی کرد.
کد خبر : ۱۰۷۶۰۸
بانک مرکزی اروپا

به گزارش ایبِنا، کریستین لاگارد، رییس جدید بانک مرکزی اروپا در گفتگویی که چند روز پیش از احراز رسمی این سمت انجام داده ولی به تازگی منتشر شده در مورد نقش دونالد ترامپ در چالش‌های اقتصاد جهانی گفته است که او کلیدهای زیادی برای گشودن قفل باب بی‌اعتمادی و ریسک‌های فزاینده دارد؛ اظهاراتی که نشان می‌دهد آب لاگارد با سیاست‌های ترامپ توی یک جوب نمی‌رود، حالا چه در صندوق بین‌المللی پول باشد و چه در بانک مرکزی اروپا.


لاگارد گفته است که مهم‌ترین کلید برای نحات از این وضعیت، ایجاد قطعیت در تجارت و پیش‌بینی پذیر کردن آن است چرا که در غیر این‌صورت دنیا به سمت ایجاد سپر دفاعی در مقابل ریسک‌های فزاینده حرکت می‌کند و این سپر چیزی جز افزایش پس‌انداز و ذخایر مالی و کالایی نیست، اقدامی که در عمل موجب کند شدن روند توسعه اقتصادی می‌شود.


رییس سابق صندوق بین‌المللی پول تصریح کرده است که بی‌ثباتی ناشی از وقوع جنگ تجاری میان چین و آمریکا مهم ترین دلیل کاهش رشد اقتصادی جهان به کمترین حد از سال ۲۰۰۸ تاکنون است. این همان موضعی است که لاگارد بارها در قامت رییس صندوق بین‌المللی پول هم بر آن تاکید داشت و مواضع جدیدش نشان می‌دهد قصد دارد در جایگاه رییس بانک مرکزی اروپا هم آن را تکرار کند.


به اعتقاد رییس جدید بانک مرکزی اروپا، جنگ تجاری چین و آمریکا به رهبری ترامپ اقتصاد جهان را به سمتی پیش می‌برد که در نتیجه آن می‌توان شاهد کاهش یک درصدی رشد اقتصاد جهانی بود، رخدادی که به منزله افت سرمایه‌گذاری، اشتغال و رشد بیکاری خواهد بود و به همین دلیل تاثیرات غیرمستقیم بسیاری نیز خواهد داشت.


به همین منظور لاگارد تنها راه برون رفت اقتصاد جهانی از مسیر رکود را مذاکره رو در روی رهبران بزرگ جهان به منظور حصول توافق‌های گام به گام دانسته و تاکید کرده که ایجاد اطمینان و امنیت اقتصادی راه دیگری ندارد.


وی که نخستین زنی است که به ریاست بانک مرکزی اروپا انتخاب شده در ادامه گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس به چشم‌انداز اقتصادی ۱۹ کشور اروپایی عضو منطقه یورو اشاره کرد و گفت، در شرایط حاضر بیش از هر چیز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا من را متاثر می‌کند ولی فارغ از حس فردی من، برگزیت تاثیر اقتصادی چند وجهی بر بریتانیا، و به ویژه ایرلند، آلمان و هلند خواهد گذاشت.


لاگارد سپس به رییس جمهوری آمریکا در مورد فشار بر بانک مرکزی کشورش برای کاهش بیشتر نرخ بهره هشدار داد و توضیح داد که وقتی نرخ بیکاری در اقتصاد آمریکا به ۳.۷ درصد رسیده، تسریع بیشتر کاهش نرخ بهره، اقتصاد را با ریسک رشد سریع و شتابان تورم قیمت‌ها مواجه می‌کند، لذا بانک مرکزی همانند خلبان برای تغییر روند حرکت هواپیما باید همزمان ارتفاع، سرعت، میزان وزش باد را در نظر داشته باشد و مستقل از فشار سیاست‌مداران عمل کند.


رییس بانک مرکزی اروپا در پاسخ به این سوال آیا او قصد ندارد برای مقابله با بیم بروز رکود اقتصادی در اروپا به کاهش بیشتر نرخ بهره تن دهد، گفت که بانک مرکزی اروپا برای فرو رفتن بیشتر در نرخ‌های منفی بهره با محدودیت‌هایی مواجه است و هنوز با زمان لزوم اتخاذ چنین تصمیمی فاصله دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها