04 آبان 1398 - 11:11
در بهار ۹۸ انجام شد؛

تسهیلات ۸.۶ هزار میلیارد ریالی صندوق توسعه ملی از طریق بانک‌ها

صندوق توسعه ملی در فصل بهار امسال از طریق قراردادهای عاملیت بانک‌ها از طریق قراردادهای فعال، بیش از ۸.۶ هزار میلیارد ریال برای تامین سرمایه در گردش یا اجرای طرح‌ها تسهیلات پرداخت کرده است.
کد خبر : ۱۰۷۹۴۹
اسکناس

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸ و در اجرای مفاد حکم ماده (۵۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، مبنی بر پرداخت ۲۰ درصد از منابع ورودی سرانه صندوق توسعه ملی به بخش‌های خصوصی و تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی به طرح‌های دارای توجیه فنی، زیست محیطی و مالی و اهلیت متقاضی به صورت پرداخت و بازپرداخت ریالی در بخش‌های آب، کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، منابع طبیعی و محیط زیست، صادرات محصولات کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و صادرات کالاهای صنعتی و معدنی صندوق توسعه ملی، مبلغ ۴.۰۰۰ میلیارد ریال (از محل منابع برگشتی از محل سپرده‌گذاری‌های سال‌های گذشته و بازپرداخت اقساط طرح‌های تامین مالی شده از منابع قراردادهای عاملیت ریالی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳) را سپرده‌گذاری کرده است.


همچنین وجه ۲۰ فقره قرارداد مجموعاً به میزان ۲۰.۳۳۰ میلیارد ریال از قراردادهای مصوب شده در سال ۱۳۹۷، در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸ به حساب بانک‌ها کارسازی شده است.


در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸، مانده قابل تخصیص از محل قراردادهای سپرده گذاری ریالی فعال، مبلغ ۷۳.۷۱۰ هزار میلیارد ریال بوده است.


همچنین بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه مدیریت فرآیند تسهیلات صندوق توسط بانک‌ها، در سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ از محل قراردادهای فعال (تمام قراردادهای منعقد شده در سال ۱۳۹۸ و قراردادهای منعقده قبلی که در طی ۳ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸ فعال بوده‌اند)، مبلغی بالغ بر ۸.۶ هزار میلیارد ریال به متقاضیان اختصاص یافته است.


بعلت عدم ابلاغ سهمیه مرحله پنجم قرانون «حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» و آیین نامه اجرایی آن در سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ قرارداد سپرده‌گذاری ریالی در اجرای قانون فوق توسط صندوق با بانک‌های منتخب، منعقد نشده است.


همچنین براساس مصوبه شصت و ششمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی (مورخ ۲۴  تیر ۱۳۹۸) توزیع باقی‌مانده اعتبارات این قانون توسط سازمان برنامه و بودجه میان مؤسسات عامل، منوط به جذب ۸۰ درصدی منابع تخصیص داده شده فعلی به آنها، شده است.


میزان جذب قراردادهای سپرده‌گذاری ریالی منعقده توسط بانک‌ها


۱۱ بانک  شامل بانک‌های آینده، پست بانک، تجارت، توسعه تعاون، خاورمیانه، سپه، صادرات ایران، صنعت و معدن، کشاورزی، گردشگری و ملی ایران در مجموع تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۳۹۸ مبلغ ۳۶.۶۵۰ میلیارد ریال قرارداد منعقد کرده و مبلغ ۳.۵۹۴ میلیارد ریال تخصیص داده‌اند.


این قراردادها در بخش‌های صنعت و معدن، گردشگری، آب و کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی منعقد شده است.


براین اساس بانک‌های ذکر شده در بالا در بخش صنعت و معدن در مجموع ۱۱.۳۵۰ میلیارد ریال قرارداد منعقد کرده و ۱۷۵ میلیارد ریال تخصیص داده‌اند.این رقم برای بخش گردشگری در مجموع ۳.۵۰۰ میلیارد ریال قرارداد و ۲۵ میلیارد ریال تخصیص بوده است.


در بخش آب و کشاورزی، بانک‌ها در مجموع ۱۴.۸۰۰ میلیارد ریال قرارداد منعقد کرده و ۸۰۰ میلیارد ریال تخصیص داده‌اند. این رقم برای بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز ۷.۰۰۰ میلیارد ریال انعقاد قرارداد و ۲.۵۹۴ میلیارد ریال تخصیص بوده است.



در نتیجه در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸، این قراردادها دارای بیش از ۳۳ هزار میلیارد ریال اعتبار آزاد جهت اختصاص به متقاضیان بوده‌اند که پس از انعقاد قراردادهای سپرده‌گذاری ویژه بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ با بانک‌ها، اعتبار قراردادهای جدید نیز به این مبلغ اضافه خواهد شد.



توزیع مبالغ تخصیص داده شده به متقاضیان در ۳ ماهه ابتدایی ۹۸


در سه ماهه نخست امسال همچنین ۲۵ بانک‌ عامل در راستای اجرای قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه، از محل قراردادهای سپرده‌گذاری ریالی از منظر بانک سپرده‌پذیر و بخش اقتصادی در مجموع ۸.۶۰۳ میلیارد ریال به ۴ بخش صنعت و معدن، گردشگری، آب و کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی پرداخت کرده اند.



براین اساس بانک‌های اقتصادنوین، انصار، ایران زمین، آینده، پارسیان، پاسارگاد، پست بانک، تجارت، توسعه تعاون، توصعه صادرات ایران، خاورمیانه، دی، رفاه کارگران، سامان، سپه، سینا، شهر، صادرات ایران، صنعت و معدن، کارآفرین، کشاورزی، گردشگری، مشترک ایران و ونزوئلا، ملت و ملی ایران به بخش صنعت و معدن ۳.۹۵۵ میلیارد ریال بابت تامین سرمایه در گردش و ۱.۳۵۴ میلیارد ریال برای اجرای طرح اختصاص داده‌اند.


همچنین بانک‌ها در این مدت ۳۵۵ میلیارد ریال برای طرح‌های گردشگری تخصیص داده‌اند.


۲۵ بانک یاد شده از محل قراردادهای سپرده‌گذاری ریالی ۹۰۰ میلیارد ریال برای تامین سرمایه در گردش بخش اب و کشاورزی ۹۰۰ میلیارد ریال و برای اجرای طرح ۹۹۸ میلیارد ریال اختصاص داده‌اند. این رقم برای تامین سرمایه در گردش صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز ۸۸۲ میلیارد ریال و برای اجرای طرح نیز ۱۵۹ میلیارد ریال بوده است.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر