مهران محرمیان، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به رشد فیشینگ در طول سالهای اخیر گفت: فیشینگ و کلاهبرداریهای اینترنتی موضوعی جدی است که در طول سالیان اخیر در زمینه جلوگیری از آن موفق نبودهایم؛ باید با یک روشی علمی به جلو گام بردایم تا بتوانیم مشکلات را در این زمینه رفع کنیم و حواشی آن را همه جانبه ببینیم تا از موضوع جلوگیری از فیشینگ را به سرانجام برسانیم که امید داریم تا رمز دوم یکبار مصرف بتواند امنیت تراکنشهای اینترنتی را افزایش دهد.
وی ادامه داد: کلاهبرداریهای اینترنتی فضای بسیار بدی را ایجاد کرده و با مراجعه به دفاتر پلیس فتا میتوان فشار و رنج شهروندانی که از آنها قربانی شده را مشاهده کرد؛ برخی افراد که شکایت میکنند حتی با پیگیری به مبالغی که از آنها برداشت غیر مجاز شده نمیرسند و این موضوع به مسئله جدی تبدیل شده است.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی با اشاره به لزوم اجرای رمز دوم یکبار مصرف از سوی سیستم بانکی اظهار داشت: به منظور اجرای رمز دوم یکبار مصرف زمان زیادی گذشته و در دقیقه ۹۵ هستیم و دیگر نمیتوان صبر کرد بر همین اساس تاکید بانک مرکزی اجرای رمز دوم یکبار مصرف به صورت اجباری برای تمامی تراکنشهای مبتنی بر رمز دوم حتی پرداخت قبوض یا خرید شارژ با هر مبلغی از ابتدای دی ماه سال جاری است و در این زمان دیگر رمز دوم ایستا (ثابت) غیر فعال خواهد شد.
محرمیان تاکید کرد: شبکه بانکی آماده ارائه رمز دوم یکبار مصرف به مشتریان است و تمامی بانکها زیرساخت رمز یکبار مصرف را ایجاد کردهاند و موظف هستند تا ابتدای دی ماه اقدات لازم برای ارائه این خدمت به مشتریان را انجام دهند؛ هم اکنون بانکها اقداماتی را برای اطلاع رسانی در زمینه نحوه فعالسازی و رمز یکبار مصرف آغاز کردهاند.
وی افزود: ما ارتباط بسیار خوبی نیز با بانکها نیز برقرار کردهایم و به نظر نمیرسد که هیچ بانکی در این زمینه عقب بماند.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی تاکید کرد: رمز دوم یکبار مصرف از ابتدای دی ماه به صورت اجباری برای تمامی تراکنشهای اینترنتی اجرایی خواهد شد و این زمان به هیچ عنوان به تاخیر نخواهد افتاد.
محرمیان در خصوص روشهای ارائه رمز دوم یکبار مصرف به مشتریان گفت: بانک مرکزی یک سیستم متمرکز مبتنی بر پیامک راه اندازی نموده است که در اختیار شبکه بانکی قرار گرفته تا شهروندانی که تلفن همراه غیر هوشمند دارند بتوانند از رمز یکبار مصرف استفاده کنند؛ البته بانکها اپلیکیشنهایی را ایجاد کردهاند و توسعه دادهاند که صاحبان تلفنهای هوشمند با نصب و فعالسازی آنها میتوانند این خدمت را دریافت کنند.