10 آذر 1398 - 10:01
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

تحرک نسبی بازار مسکن/ ادامه افت قیمت‌ها

قیمت مسکن در آبان ماه سال جاری در حالی نسبت به مهرماه کاهش یافته که تعداد معاملات نیز با رشد همراه بوده است.
کد خبر : ۱۰۹۲۱۱
مسکن

به گزارش خبرنگار ایبِنا، روند رو به رشد قیمت مسکن از مرداد ماه سال جاری متوقف شد و طی چهار ماهه گذشته شاهد نزول قیمت‌ها در بازار مسکن بوده‌ایم. تعداد معاملات مسکن نیز که به واسطه جهش قیمت‌ها و خروج متقاضیان مصرفی از این بازار با توجه به کاهش قدرت خرید مردم از ابتدای سال جاری روند کاهشی داشته است، از مهرماه امسال روندی معکوس را آغاز کرده و در ابان ماه نیز رشد تعداد معاملات را شاهد بوده‌ایم.


براساس آمار بانک مرکزی، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آبان ماه سال جاری به یک هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۱۹.۵ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین در آبان ماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲ میلیون ۴۶۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲ درصد کاهش و ۳۵.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.


در این بین افزایش ۳۵ درصدی قیمت مسکن موجب روی آوردن متقاضیان به سمت خانه‌های قدیمی‌تر شده و اقبال نسبت به خانه‌های نوساز با توجه به قیمت بالاتر این واحدها کاهش یافته است. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آبانماه سال جاری حاکی از آن است که از مجموع ۴۰۶۴ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۲ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند اما سهم مذکور در مقایسه با آبان ماه سال قبل حدود ۲ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و ۱۶ تا ۲۰ سال افزوده شده است.


همچنین بررسی معاملات به تفکیک مناطق مختلف نشان می‌دهد که منطقه ۵ همچنان پرمتقاضی‌ترین منطقه تهران است. توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آبان ماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۷.۲ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم‌های ۹.۴ و ۸.۵ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ۷۴.۷ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در آبان ماه سال جاری مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۲، ۴، ۱۰، ۱۴، ۷، ۸، ۱۵، ۱ و ۱۱) بوده و ۱۲ منطقه باقی مانده ۲۵.۳ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.


این در حالی است که براساس آما ارزان‌ترین منطقه تهران منطقه ۱۸ بوده است. در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۱۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۹.۶ و ۴۶.۱ درصد افزایش نشان می‌دهند.


از سوی دیگر بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در آبان ماه سال جاری موید رشد به ترتیب ۳۱.۴ و ۳۱.۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است. این ارقام در مهرماه سال جاری نسبت به مهرماه ۹۷ معادل ۳۴.۸ و ۳۳.۲ درصد بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر