12 آذر 1398 - 10:52

تایید عملکرد بانک مسکن در فروش اموال مازاد

مدیر عامل بانک مسکن ضمن تشریح آثار مثبت و مزایای راه­ اندازی سامانه عرضه و فروش اموال مازاد بانک­ ها، از تایید عملکرد مطلوب این بانک در سبک­ سازی دارایی ­های ثابت خبر داد.
کد خبر : ۱۰۹۳۰۳
رحیمی انارکی

به گزارش ایبِنا، ابوالقاسم رحیمی انارکی در گفتگو با پایگاه خبری بانک مسکن اعلام کرد: سامانه­ اینترنتی عرضه و فروش اموال مازاد بانک­ ها که روز گذشته به همت وزارت اقتصاد و با کار جمعی شبکه بانکی کشور کار خود را آغاز کرد دو مزیت و منافع اقتصادی برای اقتصاد کشور و بخش­ های مختلف اقتصادی بخصوص صنعت و تجارت به همراه دارد.


مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه، در این سامانه مجموعه املاک مازاد شامل املاک بانک­ ها و همچنین املاک تملیکی (تملک شده)، برای فروش مزایده ­ای با قیمت پایه کارشناسی شده، در بستر الکترونیکی عرضه می­ شود، افزود: هدف اصلی در راه ­اندازی این سامانه،‌ شفافیت بخشیدن به موجودی املاک مازاد بانک­ ها و همچنین شفاف شدن فرآیند عرضه و فروش این املاک است. از آنجا که بانک ­ها خود در زمینه راه­ اندازی این سامانه اینترنتی پیش قدم شدند، این انگیزه در مدیران بانکی وجود دارد تا پیرو تکالیف قانونی، منابع محبوس و قابل تبدیل شدن به تسهیلات و اعتبارات، هر چه سریعتر با عرضه در یک محیط شفاف، آزاد شوند و توان تسهیلات­ دهی به بخش­های مختلف اقتصادی افزایش پیدا کند.


مدیرعامل بانک مسکن، «شفافیت در فروش اموال مازاد بانک­ ها» و همچنین «افزایش توان تسهیلات­ دهی با فروش املاک مازاد» را دو مزیت و آثار مثبت و سریع راه ­اندازی سامانه عرضه و فروش اموال مازاد بانکی عنوان کرد.


رییس هیات مدیره بانک مسکن در ادامه گفت و گو با هیبنا درباره شکل فعالیت این سامانه گفت: این سامانه دو بخش دارد. در بخش اول، هر یک از بانک ­های عامل کشور لیست املاک و اموالی که مازاد تشخیص داده شده است را در سامانه ثبت می­ کند. در این بخش، ریز اطلاعات مربوط به نوع کاربری ملک، موقعیت استانی و شهری قرارگیری ملک، مشخصات اعیان و عرصه و همچنین وضعیت اینکه آیا ملک مورد نظر متصرف دارد یا خیر و اینکه مشکل حقوقی و ثبتی دارد یا خیر، ثبت می ­شود. در بخش دوم سامانه، کاربران که عموم مردم و همچنین سرمایه­ گذاران اقتصادی و صنعتی یا تجاری هستند می­ توانند وارد سامانه شوند و به اطلاعات مربوط به هر یک از املاک در فهرست­ ها، دسترسی مستقیم پیدا کنند. بنابراین در این سامانه یک ملاقات مجازی بین بانک­ های عرضه کننده املاک مازاد و متقاضیان خرید این املاک شکل می­ گیرد و شرایط برای اعلام ثبت درخواست خرید از سوی متقاضیان در قالب انجام مزایده فراهم می­ شود.


رحیمی­ انارکی در عین حال از فراهم شدن یک امکان جدید برای خریداران و سرمایه گذاران در بازار املاک مازاد بانکی خبر داد و افزود: با تدبیر وزیر اقتصاد و مقامات دولتی، این امکان فراهم شده است تا متقاضیانی که علاقه­ ای به خرید مالکیت املاک مازاد ندارند اما خواهان مدیریت این املاک هستند بتوانند بدون نیاز به خرید مالکیت و با حفظ مالکیت بانک دارنده آن ملک، نسبت به مدیریت و انجام فعالیت اقتصادی در آن ملک اقدام کنند. این امکان برای کارخانه­ ها، کارگاه­ های تولیدی و هر نوع ملک که امکان فعالیت اقتصادی در آن وجود دارد، قابل انجام و تحقق است. البته شرط این شکل واگذاری مدیریت آن است که متقاضی، از تخصص و مهارت لازم برای هدایت و مدیریت کارخانه مدنظر داشته باشد و بتواند گزارش توجیهی قابل دفاع به بانک ارایه کند.


مدیر عامل بانک مسکن یکی دیگر از آثار فعالیت سامانه اینترنتی اموال مازاد بانک ­ها را افزایش عرضه ملک در بازار معاملات املاک اعلام کرد. رحیمی انارکی همچنین از تایید عملکرد مطلوب بانک مسکن در جریان فروش املاک مازاد خبر داد و گفت: طبق نسبت استاندارد تعریف شده برای دارایی ­های ثابت در بانک­ ها، باید نسبت سرمایه پایه بانک به دارایی­ های ثابت تحت مالکیت آن بانک، حداکثر ۷۰ درصد باشد. بانک مسکن بواسطه عملکرد مطلوبی که طی یکسال گذشته در بحث عمل به مصوبات دولت و بانک مرکزی برای فروش اموال و املاک مازاد ارایه کرد موفق شد این نسبت را به زیر ۷۰ درصد برساند. بنابراین در حال حاضر بانک مسکن در لیست بانک هایی که دارای اموال مازاد هستند، قرار ندارد اما با این حال روند کاری ما در بانک مسکن به این صورت است که از فروش هر نوع املاک مازاد به نفع افزایش توان تسهیلات­ دهی به بخش مسکن و ساختمان استقبال می­ کنیم و برای این کار، برنامه داریم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر