سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کرد؛

عملیات بازار باز، ابزار جدید تنظیم سیاست‌های پولی

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس با استقبال از آغاز اجرای عملیات بازار باز تاکید کرد که این عملیات ابزار جدیدی برای تنظیم سیاست‌های پولی توسط بانک مرکزی است.
کد خبر : ۱۱۰۷۵۸
محمد قاسمی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمد قاسمی صبح امروز (یکشنبه) و در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بانک مرکزی در عملیات بازار باز، برای تنظیم نرخ سود از طریق خرید یا فروش اوراق بدهی دولتی اقدام خواهد کرد.


وی توضیح داد که بانک مرکزی اقدام به خرید اوراق خواهد کرد و هر زمان نرخ سود از آن پایین تر برود، اقدام به فروش اوراق خواهد کرد. سرپرست مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: سندی نداریم که حتی قبل از انقلاب بانک مرکزی اقدامی در جهت اجرای عملیات بازار باز کرده باشد.


سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: در عملیات بازار باز فرض بر این است که بانک ها اوراق دولت را می خرند و پیش بینی شده که تا دو برابر آن را می توانند از بانک مرکزی استقراض کنند. تا قبل از این موضوع بحث شرعی اجرای عملیات بازار باز و وثیقه گذاری آن مطرح بود که گویا با وثیقه گذاری اموال دولتی نزد بانک مرکزی این موضوع رفع شده است.


قاسمی اعلام کرد: اصل و سود اوراقی که دولت می خواست در سال ٩٤ پرداخت کند، ٤ هزار میلیارد تومان بود ولی این رقم در سال آینده به ٥٤ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی نرخ موثر سود اوراق را بین ٢٣ تا ٢٤ درصد اعلام کرد و گفت: عملیات بازار باز ابزاری برای تنظیم نرخ سود است و نرخ سود هر زمان در حال افزایش باشد، بانک مرکزی منابع خود را تزریق می کند و هر زمان پایین می رود اقدام به فروش اوراق می کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر