01 بهمن 1398 - 09:02

اقتصاد خانوار با افزایش سواد مالی زنان تقویت می‌شود

یک کارشناس گفت: در جامعه ایران، زنان مدیران اقتصادی خانواده‌ها به شمار می‌روند، بنابراین که اگر سطح سواد مالی آنها ارتقاء یابد، می‌توانند نقش بسیار موثری در این حوزه به عهده گیرند.
کد خبر : ۱۱۰۸۳۹
اقتصاد

به گزارش  ایبِنا مریم جلالی، رئیس کارگروه سواد بصری انجمن سواد رسانه ای ایران در نشست هم‌اندیشی راهکارهای ترویج سواد مالی، با بیان اینکه زنان، مهم‌ترین مخاطبان آموزش سواد مالی هستند، گفت: یک خانواده سالم، تولیدکننده عشق و عاطفه، امنیت اخلاقی و رونق اقتصادی است.


وی افزود: در جامعه ی ایران، زنان مدیران اقتصادی خانواده‌ها به شمار می‌روند، بنابراین که اگر سطح سواد مالی آنها ارتقاء یابد، می‌توانند نقش بسیار موثری در این حوزه به عهده گیرند.


مدیر اسبق گروه فرهنگی اجتماعی شبکه دو سیما، ترویج سواد مالی را مستلزم رعایت برخی نکات و عبور از برخی موانع فرهنگی دانست و افزود: واقعیت آن است که سواد مالی، دارای عقبه تاریخی و فرهنگی گسترده‌ای در ایران است که با عنوان «تدبیر در منزل» از آن یاد می‌شود، به نحوی که کتبی همچون اخلاق ناصری خواجه نصیر، نمونه‌ای از این الگوها است؛ اما مشکل بزرگ ما این است که آنچه در فرهنگ‌ دیرینه کشور وجود دارد، به دست فراموشی سپرده شده و غرب، هر یک از آنها را جمع‌آوری و  استخراج و تجمیع کرده و اکنون به عنوان الگوهای خود، به دنیا معرفی می‌کند. 


جلالی با بیان اینکه فرهنگ، اقتصاد و سیاست، مؤلفه‌هایی در هم تنیده هستند که به اشتباه، آن‌ها را به صورت موزاییکی و جدای از هم، کنار یکدیگر قرار داده ایم، گفت: این موضوعات باید با یکدیگر آغشته شده و در یک ترکیب سوانشدنی، مورد استفاده قرار گیرند.


این مدرس دانشگاه خاطرنشان ساخت: جامعه ایران دارای مغز و اندام‌های سالمی است که متاسفانه، شبکه عصبی‌ آن که در واقع باید فرمان مغز را به اندام‌ها ببرد، دچار اختلال شده است؛ به این معنا که در جا انداختن این مفاهیم در جامعه، در برخی بخش‌ها زیاده‌روی و در برخی بخش‌ها، عقب ماندگی دیده می‌شود. 


جلالی ادامه داد: در حوزه سواد مالی، آکادمی هوش مالی عقبه خوب دانشی را به عنوان یک پایه بنیادین، آماده سازی کرده که اکنون می‎‌توان به واسطه این دانش، محصولات بسیار متنوعی را تولید و به جامعه عرضه کرد؛ بنابراین بسیار مهم است که این خمیر چطور شکل داده شود و محتوای آن، در چه قالبی به جامعه تزریق شود؛ پس نکته حائز اهمیت آن است که در این تولید محتوا، نباید دچار ساده‌انگاری و آشفتگی پیام و محتوا شویم.


وی در ادامه به ارایه مثالی در این رابطه پرداخت و گفت: به عنوان نمونه، یکی از آفات زبان فارسی این است که دارای ابهام است و کالج سلطنتی انگلستان زبان فارسی را زبان مفاهمه نمی‌داند؛ در نتیجه لازم است همه چیز در سواد مالی، باید از یک تعریف دقیق برخوردار شود تا دچار اشتباهاتی در مواجهه با افزایش سواد مالی و کسب ثروت مشروع از طریق آن نشویم و مفاهیمی همچون سرمایه‎‌دار زالو صفت از آن برداشت نشود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر