مخالفت ترامپ با طرح محدودیت فروش موتور هواپیما به چین

«دونالد ترامپ» مخالفت خود را با پیشنهادات آمریکا مبنی بر جلوگیری از فروش موتورهای جت و تامین سایر قطعات آن توسط شرکت‌های این کشور برای صنعت هوایپیمایی چین، اعلام کرد.
کد خبر : ۱۱۱۷۴۶
ترامپ

به گزارش ایبِنا از رویترز، ترامپ با انتشار مجموعه‌ای از توییت‌ها و همچنین در گفتگو با خبرنگاران گفت که نگرانی‌های امنیت ملی که از سوی آمریکا به عنوان دلیل این پیشنهادات عنوان شده است، نباید به عنوان بهانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد که خرید محصولات آمریکا را برای سایر کشورها سخت کند.


ترامپ در حالی این اظهارات را بیان کرده است که آخر هفته گذشته، رویترز و سایر رسانه‌ها در گزارش‌هایی اعلام کردند که دولت آمریکا در حال سبک و سنگین کردن گزینه توقف تامین موتور هواپیماهای مسافربری برای چین توسط شرکت جنرال الکتریک است.


مداخله ترامپ دستکم در این مورد نشان دهنده این موضوع است که وی منافع اقتصادی واشنگتن را بر مشکلات احتمالی رقابتی و یا امنیت ملی ترجیح می‌دهد. علاوه بر این، اظهارات ترامپ در این مورد، با محدودیت‌هایی که دولت وی برای شرکت‌های آمریکایی درگیر در داد و ستد با شرکت هوآوی اعمال کرده، در تناقض آشکار است؛ هوآوی بزرگ‌ترین تولید کننده تجهیزات ارتباط از راه دور در جهان محسوب می‌شود و تحریم‌های ترامپ در مورد این شرکت چینی نیز با ذکر دلایل امنیتی اعمال شده است.


ترامپ پیش از ترک پایگاه شکاری اندروز به سوی کالیفرنیا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما شرکت‌های خود را با استفاده از اصطلاح جعلی «امنیت ملی» قربانی نمی‌کنیم. باید به معنای واقعی کلمه پای امنیت ملی در میان باشد.


وی ادامه داد: می‌خواهم شرکت هایمان بتوانند تجارت کنند. منظورم این است که روی میز من اسنادی وجود دارد که هیچ دخلی به امنیت ملی ندارد؛ مشکلی که با سازنده تراشه یا برخی دیگر از شرکت‌ها وجود دارد.


دولت آمریکا سال‌ها است که از تجارت شرکت‌های این کشور با بخش صنایع هوایی چین حمایت می‌کند. ترامپ در توییتر نوشت: می‌خواهم چین موتورهای جت تولیدی ما را که بهترین‌ها در دنیا هستند، خریداری کند. می ‌خواهم تجارت با آمریکا آسان باشد نه سخت؛ این موضوع به تمام دست‌اندر کاران دولت من بدون هیچ عذر و بهانه ای دیکته شده است..


آمریکا و چین به عنوان ۲ اقتصاد برتر جها روابط پیچیده و آمیخته با رقابتی را با یکدیگر دارند. ترامپ اوایل سال جاری و پس از یک جنگ تجاری طولان مدت، فاز اول توافق تجاری را با چین به امضا رساند و براساس آن دو کشور تعرفه‌های زیادی را بر محصولات یکدیگر تعدیل کردند.


پرسش محوری پیرامون سخت‌گیری‌های آمریکا در مورد ممانعت از فروش موتورهای جت به چین این است که آیا این امر می‌تواند منجر به قدرت گرفتن یک رقیب جدی برای شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا شده و یا به افزایش و بهبود توانایی نظامی پکن بیانجامد؟!


شرکت هووآوی در مرکز جنگ واشنگتن و پکن بر سر سلطه فناوری است؛ آمریکا ماه مه سال جاری با ذکر دلایل مرتبط با امنیت ملی هوآوی را در فهرست سیاه خود قرار داد. واشنگتن علاوه بر این، تلاش کرده است تا متحدان خود را متقاعد کند تا تجهیزات هوآوی را از شبکه‌های اینترنت نسل ۵جی خود حذف کنند؛ استدلال واشنگتن این است که چین از این تجهیزات برای جاسوسی استفاده می‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر