رویترز: ایران در آستانه انتقال به لیست سیاه FATF

خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلمات و یک مقام اروپایی نوشت که ایران امروز (جمعه) به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) منتقل خواهد شد.
کد خبر : ۱۱۱۷۹۱
اف ای تی اف

به گزارش ایبِ، به احتمال زیاد FATF  ایران را به دلیل عدم مطابقت با استانداردهای بین المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم، در لیست سیاه خود قرار خواهد داد؛ اقدامی که به انزوای هر چه بیشتر تهران از بازارهای مالی جهانی منجر می‌شود.


با توجه به این ااتفاق قریب الوقوع، انتظار می‌رود اقتصاد ایران اواخر هفته جاری با ضربه مهلکی مواجه شود.


 FATF در سال ۲۰۱۶ نام ایران را به فهرستی موسوم به لیست خاکستری منتقل کرد و این بدان معنا بود که دسترستی این کشور به سیستم های بانکی بین المللی تا اندازه زیادی افزایش پیدا کرد اما این گروه با وجود این اقدام، به تهران مهلتی داد تا با کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم بپیوندد.


بعد از گذشت بیش از سه سال از نادیده گرفتن شدن تهدیدها از سوی تهران، زمان معین شده برای این کشور به منظور پیوستن به کنوانسیون تحلیل رفت و در نتیجه FATF در ماه اکتبر برای آخرین بار به تهران اولتیماتوم داد.


این گروه به ایران اعلام کرد که اگر تا زمان نشست ۱۶ تا ۲۱ فوریه ۲۰۲۰، به طور کامل از مقررات و ملزومات بین المللی در راستای مبارزه با تامین مالی تروریسم پیروی نکند، به لیست سیاه بازگردانده خواهد شد.


این اقدام بدین معنا است که معاملات با ایران بیش از پیش زیر ذره بین قرار می گیرد، اعمال تدابیر سخت گیرانه تر حسابرسی بر شرکت های سرمایه گذاری فعال در ایران و همچنین افزایش فشار بر معدود بانک‌ها و شرکت‌های تجاری که همچنان با تهران مراوده دارند.


یکی از دیپلمات‌های غربی در این باره گفته است: ایران امروز در لیست سیاه قرار خواهد گرفت. عواقب انفعال این کشور افزایش هزینه های گرفتن وام های بین المللی و انزوای بیشتر از سیستم مالی جهانی است.


با این حال، این دیپلمات‌ها و یک مقام اروپایی که البته به طور رسمی انتقال ایران به لیست سیاه را تایید نکردند، می گویند احتمالا از کشورها خواسته می شود تا متناسب با اقتصاد داخلی خود اقدامات متقابلی را در دستور کار قرار داده و اعمال کنند.


شرکت‌های تجاری خارجی بر این باورند که پیروی ایران از مقررات FATF کلید جذب سرمایه گذاران برای تهران است به ویژه پس از خروج واشنگتن از برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم های مجدد علیه ایران.


کاخ سفید از سال ۲۰۱۸ سیاست فشار حداکثری را بر تهران اتخاذ کرده و گفته است که باید در مورد مسائل هسته ای، برنامه موشکی و فعالیت های تهران در منطقه خاورمیانه توافق جامع تری صورت گیرد.


فرانسه، بریتانیا و آلمان همواره برای حفظ برجام تلاش کرده‌اند اما در این مسیر با فشار واشنگتن مبنی بر ملحق شدن به این کشور در راستای مقابله با ایران مواجه بوده اند.


براساس اظهارات یک مقام اروپایی، «آمریکا بر اتخاذ سخت ترین موضع پافشاری می کرد در حالی که سایر کشورها همچون چین و روسیه موضعی انعطاف‌پذیرتر را ترجیح می‌دادند. در این بین اروپایی‌ها بدنبال موضعی میانه و معتدل بودند.


تحریم‌های واشنگتن اقتصاد ایران را فلج کرد، صادرات نفت این کشور را کاهش داد و بیش از پیش منجر به انزوای تهران از سیستم مالی بین المللی شد.


مقامات ایران در مورد پیروی از مقررات FATF اتفاق نظر ندارند؛ حامیان این اقدام می گویند این امر در شرایطی که اقتصاد کشور هدف تحریم های آمریکا قرار گرفته است، موجب تسهیل تجارت خارجی تهران با اروپا و اسیا می شود.


در سوی دیگر، اصولگرایان و مخالفان این اقدام اینگونه استدلال می کنند که تصویب لوایح پیوستن به اف ای تی اف سد راه حمایت ایران از متحدانش همچون حزب الله لبنان خواهد شد.


«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته با حالتی حاکی از پذیرش انتقال به لیست سیاه اف ای تی اف، آمریکا را به استفاده از کمپین فشار حداکثری خود در راستای اعمال نفوذ بر این گروه مستقر در پاریس متهم کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر