05 اسفند 1398 - 15:56

اصلاح آیین‌نامه صدور اسناد خزانه نوع اول و دوم

هیات دولت نظر به درخواست متقاضیان استفاده از ظرفیت قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور درخصوص صدور اسناد تسویه خزانه نوع اول و دوم، آیین‌نامه اجرایی مربوط به صدور این اسناد را اصلاح کرد.
کد خبر : ۱۱۱۹۰۴
اسناد خزانه اسلامی

به گزارش ایبِنا، هیات وزیران در جلسه مورخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ به پیشنهادهای وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی، آیین‌نامه اجرایی موضوع صدور اسناد خزانه نوع اول و دوم را اصلاح کرد.


مطابق این اصلاحیه، وزارت‌خانه ‌ها، مؤسسات دولتی و شرکت‌ های دولتی و شرکت های آب و فاضلاب شهری (بابت اجرای طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که اعتبارات آن ها از محل بودجه عمومی دولت تأمین می شود) که دارای بدهی قطعی به اشخاص متقاضی هستند، در زمره دستگاه های بدهکار موضوع این آیین‌نامه قرار می گیرند.


مطالبات قطعی معوق دولت، به مطالبات دستگاه‌ های طلبکار از اشخاص متقاضی بابت منابع عمومی اطلاق می شود که تا پایان سال ۱۳۹۷ ایجاد شده اند. افزون بر این، شیوه‌نامه نقل و انتقال مطالبات بین بانک‌ها حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از ابلاغ این تصویب‌نامه از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ابلاغ می‌شود.


همچنین، در مواردی که اشخاص متقاضی مشمول اسناد تسویه خزانه نوع اول و نوع دوم، راساً نسبت به تسویه کسور سازمان تأمین اجتماعی بابت بدهی‌های قطعی دولت اقدام نمایند، مبلغ کسور تسویه شده، به مبلغ مطالبات آن ها از دولت، اضافه و تسویه آن از طریق اسناد تسویه خزانه نوع اول و دوم مجاز است.


مطابق این اصلاحیه، تسویه بدهی اشخاص مشمول به بانک مرکزی، بانک‌ ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بر مبنای تسهیم اصل و سود بدهی شخص مشمول، انجام و جریمه ‌های تأخیر آن، در قالب عقود غیرمشارکتی یا نرخ بازده مورد انتظارتسهیلات اعطایی در قالب عقود غیرمشارکتی و سود مرکب اعمال شده بابت کلیه مطالبات، متناسب با مبلغ تسویه شده بخشیده می‌ شود.


وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز می تواند نسبت به تسویه مطالبات ارزی/ ریالی بانک‌ ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی/ بانک مرکزی از شرکت‌ ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و وابسته آن که به‌ صورت ریالی در دفاتر آن ها ثبت شده است از طریق صدور اسناد تسویه خزانه نوع دوم بابت تسویه بدهی دولت به شرکت‌ فوق و مجموعه های تابع و وابسته آن اقدام نماید.


همچنین، در خصوص تسهیلاتی که در چارچوب مقررات مربوط تقسیط مجدد یا تمدید قرارداد گردیده‌اند، تاریخ ایجاد بدهی اولیه، ملاک سال ایجاد بدهی اشخاص متقاضی است. افزون بر این، ملاک تاریخ ایجاد مطالبات مربوطه، تاریخ ایجاد مطالبات دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی (تعاونی و خصوصی) است و تهاتر موضوع آن مشمول محدودیت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مندرج در این آیین‌نامه نیست.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر