12 فروردين 1399 - 15:14

رشد قیمت نفت پس از اعلام مذاکره آمریکا و روسیه

بدنبال موافقت روسای جمهوری آمریکا و روسیه بر سر انجام مذاکرات به منظور تثبیت بازارهای انرژی، بهای نفت پس از رسیدن به پایین‌ترین سطوح خود در ۱۸ سال اخیر، امروز (سه‌شنبه) احیا شد.
کد خبر : ۱۱۲۹۰۷
نفت

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، نفت خام برنت  با ۳۰ سنت یا ۱.۳ درصد افزایش، هر بشکه ۲۳.۰۶ دلار معامله شد؛ این در حالی بود که در پایان معاملات روز گذشته هر بشکه نفت خام برنت در پایین ترین روز کاری خود از نوامبر ۲۰۰۲ تاکنون، با ۲۲.۷۶دلار دست به دست شده بود.


نفت خام آمریکا نیز با ۱.۲۱ دلار یا ۶درصد افزایش هر بشکه ۲۱.۳۰ دلار خرید و فروش شد. این در حالی بود که اوایل معاملات روز گذشته WTI به بشکه‌ای ۱۹.۹۲ دلار تنزل پیدا کرده بود.


بازارهای نفت از دو سمت با بدشانسی مواجه شده اند؛ یکی شیوع ویروس کرونا و دیگری جنگ نفتی در گرفته مابین روسیه و عربستان بر سر قیمت؛ در واقع پس از شکست مذاکرات اوپک و اوپک پلاس در اوایل ماه جاری بر سر کاهش تولیدات نفت، ریاض و مسکو تصمیم به اشباع بازار با تولیدات مازاد گرفتند.


«ادوارد مویا» تحلیلگر ارشد بازار در شرکت اوئاندا گفت: قیمت‌های نفت با امید به اینکه نگرانی‌ها از تولید مازاد شاید سرانجام کمی فروکش کند، با چنگ و دندان از کف ۱۸ ساله خود احیا شده اند. عمده دلیل این موضوع نیز مکالمه مهم روسای جمهوری آمریکا و روسیه بوده است.


«دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» روز گذشته در جریان گفت‌وگویی تلفنی موافقت خود را با ملاقات وزرای انرژی دو کشور آمریکا و روسیه به منظور بحث در خصوص ثبات بازارهای نفت و انرژی اعلام کردند.


با توجه به سقوط قیمت‌ها در سال جاری که حدود ۶۰ درصد از ارزش نفت را کاهش داد، یک مامور عالیرتبه نهاد نظارتی انرژی در ایالت تگزاس بار دیگر فرمان خود را برای کاهش تولیدات نفت تمدید کرد.


برای آنکه روشن شود بازار نفت چقدر خوب تامین می شود، بایدبه این نکته توجه شود که قراردادهای آتی کوتاه مدت نفت خام برنت برای تحویل در ماه مه در مقایسه با قراردادهای تحویل ماه نوامبر، هم اکنون با تخفیف ۱۳.۹۵ دلاری به ازای هر بشکه انجام می شود؛ این بیشترین اختلاف قیمتی است که تاکنون در بازار آتی به ثبت رسیده است.


بازار آتی به طور ضمنی بدین معنا است که انتظار تاجران مبنی بر افزایش قیمت نفت در آینده، باعث می شود آنها نفت خود را برای فروش در بازارهای آتی انبار کنند.


عربستان به عنوان رهبر غیررسمی اوپک تصمیم دارد تا صادرات نفت خود از ماه مه به ۱۰.۶ میلیون بشکه در روز برساند.


پالایشگاه‌های نفت جهان به دلیل کاهش تقاضا برای سوخت حمل و نقل، تولیدات خود را کاهش داده اند به طوری که پالایشگاه های اروپایی در حال کاهش تولیدات خود به اندازه دست کم ۱.۳ میلیون بشکه در روز هستند.


بانک یوبی اس تخمین می‌زند که تقاضای نفت جهان در طول سال ۲۰۲۰ به اندازه ۱.۲ میلیون بشکه در روز یا ۱.۲ درصد کاهش یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر