15 ارديبهشت 1399 - 14:30

صدور کد بورسی برای دارندگان سهام عدالت

معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: اطلاعات افراد به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه "سمات"، ارسال و کد بورسی برای سهامداران عدالت صادر می‌شود.
کد خبر : ۱۱۳۹۱۹
سهام عدالت

به گزارش ایبِنا به نقل سنا، حسن علائی درباره روش آزادسازی سهام عدالت گفت: با اصلاحی که روز گذشته در سامانه سهام عدالت صورت گرفت، هر کس بخواهد روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کند، باید وارد سامانه سهام عدالت به نشانی https://www.samanese.ir/ شود و گزینه مدیریت و مالکیت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کند.


وی افزود: اگر کسی مراجعه نکند، پیش فرض بر این است که روش مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده و در واقع اداره این سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت وکالت داده می‌شود.


 ۳ میلیون مراجعه در ۳ روز


علائی در مورد آمار تعداد مراجعه‌کنندگان به سامانه سهام عدالت گفت: آخرین آمار ظرف یکی دو روز گذشته ۳ میلیون مراجعه کنده به سامانه بوده است. البته دیروز اصلاحاتی بر روی سامانه انجام شد که در مقطعی باعث اختلال در سامانه سهام عدالت شد، اما این اختلال ظرف یکی دو سه ساعت برطرف شد و هم‌اکنون سامانه مشکلی ندارد.  


وی در مورد اینکه ۵ میلیون سهامدار عدالت هنوز شماره شبای حساب بانکی خود را برای دریافت سود سهام عدالت دریافت نکرده‌اند، گفت: البته در این دو سه روز اخیر تعدادی از این افراد به سامانه سهام عدالت مراجعه کرده و متوجه شده‌اند که سهام عدالت دارند و شماره شبای حساب بانکی خود را هم اعلام کرده‌اند.


علایی همچنین گفت: تمهیداتی فراهم کرده‌ایم که اسامی سهامداران عدالت که دارای حساب‌های بانکی بانک سپه، ملی، صادرات و بانک‌های اصلی هستند، از طریق این بانک به این افراد پیامک داده شود که اگر تمایل دارید، شماره شبای حساب بانکی خود را برای دریافت سود سهام عدالت نزد آن بانک‌ها اعلام کنید.  


علائی گفت: همچنین مشمولان سهام عدالت که زیرمجموعه نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی قرار دارند، از طریق خود آن نهادهای حمایتی، شبای حساب بانکی آن‌ها در سامانه اعلام می‌شود و در مورد آن‌ها مشکلی وجود ندارد.  


 تائید شماره شبا ظرف یک ماه 


وی افزود: کسانی که شماره شبای حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت اعلام کنند، این شماره حساب‌ها از بانک مرکزی استعلام می‌شود که معمولاً یک‌ماه زمان طول می‌کشد تا تأیید شود و بعد از تأیید شماره شبای دارنده سهام عدالت، ظرف یکی دو ماه آینده سود آن‌ها که نزد سازمان خصوصی‌سازی محفوظ است به حساب‌شان واریز می‌شود.  


معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه آیا مزایا و معایب انتخاب روش مدیریت سهام عدالت که شامل مستقیم و غیرمستقیم است مشخص شده است، گفت: در روش مدیریت مستقیم یعنی مدیریت سبد سهام را خود دارنده سهام برعهده می‌گیرد و مانند یک فعال بازار بورس، کدبورسی می‌گیرد و آن را مدیریت می‌کند، اما در روش مدیریت غیرمستقیم که نیازی به ورود به سامانه نیست، به شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی وکالت می‌دهد که آن‌ها سهام وی را مدیریت کنند و سود آن را به حساب فرد واریز کنند.  


علائی در مورد گرفتن کدبورسی سهامداران عدالت گفت: برحسب اینکه مدیریت سهام عدالت مستقیم شود، اطلاعات این افراد به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، سمات ارسال می‌شود و در آنجا برای آن‌ها کدبورسی صادر می‌شود و با شرکت سپرده‌گذاری هماهنگ شده که ظرف یک‌ماه کد بورسی سهامداران عدالت صادر شود.


علائی افزود: فرایند کد بورسی و ثبت در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) صورت گیرد و احراز هویت در آنجا انجام شود.  


وی همچنین در مورد نحوه آزادسازی سهام عدالت گفت: شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند و ما فعلاً پیشنهاد خاصی نداده‌یم و تصمیم‌گیری با شوراست.  


معاون سازمان خصوصی‌سازی همچنین در مورد ورثه سهامداران عدالت که فوت کرده‌اند، گفت:‌اعلام کردیم که ظرف یکماه بحث تعیین تکلیف در سامانه سهام عدالت انجام می‌شود، وراث فوت‌شدگان سهام عدالت مراجعه نکنند و بعد از اینکه اسامی سهامداران عدالت به شرکت سپرده‌گذاری ارسال شد، ورثه سهامداران فوت‌شده می‌توانند مراجعه کنند و با گواهی فوت و وکالت، کارهای قانونی را انجام دهند، اما فعلا که مرحله ثبت در سامانه است، ورثه سهامداران عدالت مراجعه نکنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر