17 خرداد 1399 - 09:31
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

مبلغ تراکنش‌های شاپرکی اردیبهشت ماه ۱۰۱ درصد رشد کرد

آمار اعلام شده از وضعیت شبکه پرداخت الکترونیک در اردیبهشت ماه سال جاری نشان می‌دهد که تعداد و مبلغ تراکنش‌های شاپرکی نسبت به فروردین به ترتیب با رشد ۳۵ و ۱۰۱ درصدی همراه بوده است.
کد خبر : ۱۱۴۸۴۲
تراکنش

به گزارش خبرنگار ایبِنا، گزارش اقتصادی اردیبهشت ماه  سال جاری شرکت شاپرک نشان می‌دهد که تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرکی در این ماه نسبت به فروردین ماه با رشد همراه بوده است؛ آمار شاپرک حاکی از آن است که در اردیبهشت ۹۹ بالغ بر دو میلیارد و ۶۰۶ میلیون و ۱۳۸ هزار تراکنش به ارزش دو هزار و ۹۷۷ هزار میلیارد میلیون ریال در شبکه پرداخت انجام شده که نسبت به فروردین در تعداد و ارزش به ترتیب ۳۵.۶۲ و ۱۰۱.۰۲درصد رشد داشته که نشان از افزایش حجم و مبالغ تراکنش‌ها به صورت گسترده در شبکه پرداخت دارد که یکی از دلایل آن رفع محدودیت‌های اعمال شده به خاطر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها یاد می‌شود.



همچنین گزارش شاپرک بیانگر آن است که در اردیبهشت ماه ۹۹ نسبت به اردیبهشت ۹۸ در تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرکی رشدی به ترتیب ۲۱.۵۷ و ۴۴.۱۳ درصدی حاصل شده که نشان از افزایش استقبال و استفاده از شبکه پرداخت الکترونیک در این دوره یکساله دارد.


کارتخوان رایج‌ترین ابزار شبکه پرداخت کشور



بر اساس گزارش شرکت شاپرک بالغ بر ۸۹.۹۸  درصد از تراکنش‌های اردیبهشت ماه سال جاری از طریق پایانه‌های فروش (کارتخوان) به عنوان رایج ترین ابزار پذیرش در شبکه پرداخت الکترونیک کشور انجام شده، و این آمار نسبت به فروردین با رشدی حدود یک درصد همراه بوده است؛ همچنین نمودار فوق از سهم هر یک از ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش‌ها حاکی از آن است که ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی به ترتیب سهمی ۵.۹۹ و ۴.۰۳ درصدی دارند که بررسی وضعیت سهم ابزارهای پذیرش در شبکه پرداخت نشان از ثبات نسبی و عدم تغییرات چشمگیر در طول‌ ماه‌های اخیر دارد.


وضعیت شرکت‌های پرداخت الکترونیک در تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرکی



گزارش شاپرک در خصوص سهم شرکت‌های پرداخت الکترونیک از نظر تعداد تراکنش در اردیبهشت ماه حاکی از آن است که شرکت‌های به پرداخت ملت با ۲۲.۲۶ درصد و پرداخت الکترونیک سامان با ۱۸.۸۷  درصد و تجارت الکترونیک پارسیان با ۱۶.۲۳ درصد توانسته‌اند جایگاه اول تا سوم بیشترین تعداد تراکنش در میان شرکت‌های پرداخت را کسب کنند؛ از سویی دیگر کمترین میزان تراکنش در میان شرکت‌های پرداخت متعلق به شرکت الکترونیک کارت دماوند با سهم ۰.۷۰ درصدی از تعداد تراکنش‌های شاپرکی انجام شده و پس از آن نیز پرداخت الکترونیک سپهر توانسته تا سهمی ۱.۰۱درصدی از تعداد تراکنش‌ها را به خود اختصاص دهد.



مودار سهم بازار شرکت‌های پرداخت الکترونیک در زمینه مبلغ تراکنش‌های شاپرکی در اردیبهشت ماه نشان می‌دهد که به پرداخت ملت بالغ بر ۲۶.۴۹  درصد از مبلغ تراکنش‌های شاپرکی را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست قرار گرفته است؛ در ادامه نیز پرداخت الکترونیک سامان و کارت اعتباری ایران کیش به ترتیب با سهم ۱۷.۸۷  و ۱۲.۱۶ در جایگاه دوم و سهم قرار دارند. همچنین در میان دوازده شرکت فعال پرداخت الکترونیک، شرکت الکترونیک کارت دماوند با ۰.۴۲ از تمام مبلغ تراکنش‌های شاپرکی و پس از آن شرکت‌های سایان کارت و پرداخت نوین آرین کمترین سهم از بازار در مبلغ تراکنش‌های شاپرکی در مدت مذکور را کسب کرده‌اند.


گفتنی است، اخبار تکمیلی از گزارش اقتصادی اردیبهشت ماه شرکت شاپرک و وضعیت شبکه پرداخت الکترونیک بزودی در ایبِنا منتشر خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر