19 خرداد 1399 - 14:17
ابوطالب نجفی مطرح کرد؛

سامانه پل پرداخت

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت:
کد خبر : ۱۱۴۹۴۹
ابوطالب نجفی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سید ابوطالب نجفی در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به لزوم همگام شدن با تغییرات در صنعت بانکی گفت: در حوزه بانکی و فناوری باید با تغییرات همراه شد و فناوری‌های جدید را برای توسعه رصد کرد؛ از سویی دیگر نباید به دستاوردهای گذشته مغرور شد و باید به آینده نگاه کرد؛ ارزش  شرکت خدمات انفورماتیک تا تاریخ ۱۳۹۹/۳/۹ به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد خوبی محسوب می‌شود.


پردازش ۱۰۰ میلیارد تراکنش در سامانه‌های حاکمیتی نظام پرداخت در سال ۹۸


مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک درباره دستاوردهای این شرکت در سال ۹۸ گفت: شرکت خدمات انفورماتیک با زیرساخت‌هایی قدرتمند ۱۰۰ میلیارد تراکنش در سامانه‌های حاکمیتی نظام پرداخت ساتنا، پایا، چکاوک، صیاد و شاپرک به ارزش ۲۸۳ میلیارد میلیون ریال را میزبانی کرده که این رقم در سال ۹۷ بالغ بر ۸۲ میلیارد تراکنش بوده است؛ از سویی دیگر بیش از ۴۰۰ میلیون تراکنش آنلاین در شبکه بانکی با پایداری ۹۹.۹ درصد مدیریت شده و روزانه به ۳۰  تا ۴۰ میلیون شهروند می‌رسد.


وی افزود: زیرساخت شرکت خدمات انفورماتیک آمادگی پذیرش روزانه ۲۵۰ میلیون تراکنش شاپرک، ۲۰۰ میلیون تراکنش شتاب را دارد و در حال حاضر به ۸ هزار شعبه بانکی در سراسر کشور سرویس دهی می‌کند.


صدور ۷۵ میلیون کد شهاب در شبکه بانکی


نجفی درباره آمار سامانه‌های احراز هویتی گفت: بر اساس آمار، ۷۵ میلیون مشتری در سامانه نهاب شناسایی و ثبت شده‌اندو در واقع برای ۷۵ میلیون مشتری در شبکه بانکی کد شهاب اختصاص یافته است.


تولید ۴۸ سامانه حاکمیتی تا به امروز


مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک ادامه داد: تولید سامانه‌های مبارزه با فساد و پولشویی، مدیریت تحریم با تولید سامانه‌های استراتژیک حیاتی کشور، همگام و همراستایی با فناوری‌های نوین، پایش و نظارت دائمی امنیت از مهمترین رویکرد‌های خدمات انفورماتیک به شمار می‌رود.


نجفی با اشاره به وضعیت تولید سامانه‌های حاکمیتی گفت: شرکت خدمات انفورماتیک هم اکنون ۱۵۱۹ نیروی انسانی دارد و تا به  امروز بالغ بر ۴۸ سامانه حاکمیتی را تولید، طراحی و مدیریت می‌کند که جدیدترین آن‌ها سامانه هریم برای اراتقاء امنیت تراکنش‌های بدون حضور کارت و مدیریت فرآیند ارسال رمز پویا به شمار می‌رود که در اختیار شبکه بانکی به عنوان زیرساختی یکپارچه و جامع قرار گرفت.


تولید سامانه پل؛ پرداخت لحظه‌ای


وی در خصوص عملیات کارت به کارت اظهار داشت: در دنیا تنها کشوری هستیم که کارت به کارت را اختراع کردیم و همچین سیستمی را داریم؛ این موضوع دردسر زیادی را برای بانک مرکزی و قوه قضاییه داشته و حالا باید به سوی استاندارد دنیا حرکت کنیم  و تراکنش‌های خرد حساب به حساب منتقل شود.


مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: با استفاده از توان سامانه پل به عنوان پرداخت لحظه‌ای کارت به کارت و انتقال لحظه‌ای تغییر مدل خواهد داشت  و تراکنش‌های  انتقال وجه کارتی به حسابی منتقل می‌شود.


پیاده سازی سامانه دیبا در یک الی دو ماه آینده


ابوطالب نجفی با بیان این که سامانه دیبا به زودی اجرایی خواهد شد، خاطر نشان کرد: سامانه دیبا در یک الی دو ماه آینده پیاده سازی می‌شود و  به بانک مرکزی به عنوان رگولاتور پولی و بانکی کشور این امکان را می‌دهد تا بر مبادلات مالی نهادهای غیر بانکی مانند بوم‌هایی همچون شاهین و فین تک‌هایی که بر اساس مدل ps۲  و بانکداری باز سرویس می‌دهند، نظارت داشته باشند.


تولید سامانه کیف پول مبتنی بر استاندارد EMV


وی درباره سامانه کیف پول گفت: کیف پول مبتنی بر استاندارد EMV نیز یکی از پروژه‌ها و سامانه‌های در دست تولید شرکت خدمات انفورماتیک است؛ با توجه به این که هر فردی در کیف خود چندین کارت بانکی به همراه دارد، این سامانه این امکان را به مشتری می‌دهد تا به تمامی کارت‌ها از طریق کیف پول با استانداردهای جهانی دسترسی داشته باشد.


نجفی افزود: یکی از سامانه‌های مهمی که توسعه پیدا کرده، سامانه ایمن به شمار می‌رود که با استفاده از این سامانه اقدامات نظارتی مورد نظر بانک مرکزی به صورت لحظه‌ای قابل اعمال است که برای نمونه می‌توان محدودیت در تراکنش‌های شتابی اشاره داشت.


۱۵ پروژه بانک مرکزی در حال انجام است


مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به پروژه‌های تعریف شده از سوی بانک مرکزی برای خدمات انفورماتیک اظهار داشت: ۴۱ پروژه از سوی بانک مرکزی مورد نظر بوده که ۸ پروژه به اتمام رسیده و ۱۵ پرژوه در حال انجام است.


تولید ۴۹ سامانه رقابتی توسط خدمات انفورماتیک


نجفی با اشاره به سامانه‌های رقابتی گفت: شرکت خدمات انفورماتیک ۴۹ سامانه رقابتی را تولید کرده که شاهین یکی از آن‌ها برای ارائه خدمات بانکداری باز به شمار می‌رود که تا به امروز ۷۰ سرویس بر بستر آن تعریف شده است.


پروژه رمز ارز ملی در دستور کار بانک مرکزی


وی در خصوص پروژه رمز ارز ملی تصریح کرد: بانک مرکزی پروژه رمز ارز ملی را در دستور کار دارد و به آن نگاه می‌کند که این راستا پلتفرم بلاکچینی برنا ایجاد شده و قابلیت پیاده سازی رمز ارز ملی بر روی آن وجود دارد


بررسی پروژه حذف چهار صفر


مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: با توجه به موضوع حذف چهار صفر و تغییر واحد پولی کشور از ریال به تومان، به پروژه حذف چهار صفر نگاه داریم و در حال انجام بررسی‌های لازم هستیم.


فعلا اتصال به سامانه‌های پرداخت بین المللی ممکن نیست


نجفی تصریح کرد: زمان برجام به سوی تعامل با شرکت‌های خدمات پرداخت بین المللی حرکت کردیم که به این سامانه‌ها متصل شویم اما به دلیل مسائل تحریمی اجازه اتصال نمی‌دهند و بر همین اساس موضوع اتصال به سیستم‌های پرداخت فعلا منتفی است و صرفا می‌توان با ایجاد شبکه‌های پرداخت با کشورهای دوست سیستم پرداخت چند طرفه ایجاد کرد.


ایجاد بزرگترین و پیش‌روترین زیست بوم خدمات مالی و بانکی در کشور و منطقه


مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در خصوص برنامه راهبردی این شرکت در سال جاری گفت: شرکت خدمات انفورماتیک در نظر دارد تا در سال جاری برنامه‌ای سه ساله را طراحی و تدوین کند که بر اساس این نقشه راه شرکت در مدت مذکور در جایگاه مناسبی قرار گیرد؛ بر این اساس در نظر داریم تا در پایان مدت سه سال، بزرگتریین، پیش‌روترین و امن‌ترین زیست بوم مالی و بانکی کشور و منطقه را که خدمات بانکی را چابک ارائه می‌دهد، ایجاد کنیم.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر