01 تير 1399 - 13:51
در دیدار سفیر افغانستان و خوانساری مطرح شد؛

تمرکز بر گردشگری سلامت برای بهبود مراودات اقتصادی تهران-کابل

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و سفیر افغانستان در تهران بر توسعه گردشگری سلامت برای بهبود مراودات اقتصادی ایران و افغانستان تاکید کردند.
کد خبر : ۱۱۵۳۴۵
اتاق تهران

به گزارش ایبِنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، جوزا عبدالغفور لیوال و مسعود خوانساری در یک دیدار در اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ظرفیت‌های بالای دو کشور که هنوز در توسعه مراودات دوجانبه به کار گرفته نشده است، از توان بالای ایران به‌ویژه بیمارستان بازرگانان اتاق تهران برای ارائه خدمات گردشگری سلامت سخن گفتند. هم‌چنین رییس اتاق تهران از ارسال محموله‌ای از اقلام بهداشتی به افغانستان خبر دارد.


 در آغاز این نشست سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا در جهان و افغانستان اعلام کرد طبق گزارش وزارت صحت عامه افغانستان، شیوع این بیماری در افغانستان کاهش یافته است، با این حال این کشور به اقلامی جهت مبارزه با این بیماری نیاز ضروری دارد و سفارتخانه‌ها و دفاتر نمایندگی افغانستان در سراسر جهان فعالیت‌های بسیاری به منظور جمع‌آوری کالاهای مورد نیاز انجام می‌دهند.


جوزا عبدالغفور لیوال، با اشاره به مذاکرات سیاسی در افغانستان از جمله مذاکره دولت با طالبان، عنوان کرد که مسائل سیاسی به بهترین نحو در حال پیگیری است. وی در ادامه از نقش بسیار کلیدی و مثبت ایران در این مذاکرات تشکر کرد و گسترش روابط اقتصادی بلندمدت را بسیار حائز اهمیت برشمرد.


این دیپلمات افغانستانی به تشکیل کمیته‌ای بین وزارتخانه‌های دو کشور و امضا تفاهمنامه برای پذیرش نیروی کار به صورت رسمی با دریافت روادید و مجوزکار اشاره و ابراز امیداوری کرد که با امضای این تفاهم‌نامه، مشکلات در این زمینه به حداقل برسد. لیوال افزود: هم‌چنین باید اقداماتی برای مدیریت تبادل کالا انجام و تصمیم‌هایی برای تعطیلی بازارچه‌های غیرقانونی مرزی برای جلوگیری از قاچاق اتخاذ شود.


سفیر افغانستان با اشاره به هزینه‌های بالای درمان برای گردشگران افغانستانی در ایران در مقایسه با کشورهایی چون هند و ترکیه و نیز مزیت پروازهای متعدد در هفته به این کشورها افزود: برای ارتقای روابط بین دو کشور در این موضوع باید یارانه‌ها و تخفیفاتی توسط ایران در نظر گرفته شود تا هزینه تمام شده سفر به ایران و درمان برای پذیرش بیماران افغانستانی با رقبای منطقه‌ای رقابتی‌تر شود.


عبدالغفور لیوال ادامه داد: قرار است به زودی سند جامعی بین دو کشور ایران و افغانستان امضا شود. پیشنهاد من این است که مسائل اقتصادی موجود به صورت طرح‌های مکتوب به کمیته مربوطه ارائه شود تا در سند جامع قرار گیرد.


وی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه بالای افغانستان در بخش صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی، برق و انرژی‌های تجدیدپذیر، معدن و ... و با توجه نیازهای ضروری این کشور ابراز امیدواری کرد بخش خصوصی ایران بتواند از این ظرفیت‌های بالا بهره کافی ببرد. سفیر افغانستان در ایران تاکید کرد که این کشور در حوزه سلامت نیاز فراوانی به تجهیزات پرتودرمانی برای بیماران سرطانی دارد و بخش خصوصی ایران می‌تواند کمک شایانی به کشور همسایه خود ارائه دهد.


کمک اتاق تهران به افغانستان برای مقابله با کرونا


در ادامه این دیدار، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره مسائل سیاسی و مذاکرات دولت افغانستان با طالبان، در خصوص آینده این مذاکرات ابزار امیدواری کرد.


مسعود خوانساری ضمن ابراز تاسف در خصوص اتفاقی که اخیراً برای خودروی حامل مهاجران افغانستانی روی داد، یکی از دلایل این امر را نداشتن اسناد و مدارک و دریافت ویزا عنوان و اعلام کرد که دو طرف باید روی گسترش مراودات رسمی و قانونی در تمامی حوزه‌ها تلاش کنند.


نایب رییس اتاق بازرگانی ایران هم‌چنین با بیان اینکه اتاق بازرگانی تهران می‌تواند از طریق بیمارستان بازرگانان امکانات درمانی مناسب در اختیار مهاجران و مردم افغانستان قرار دهد، گفت: اتاق بازرگانی تهران با توجه به ظرفیت مناسب و تجهیزات و امکانات پیشرفته‌ای که در بیمارستان بازرگانان فراهم آورده، آماده است تا هرگونه همکاری با سفارت افغانستان در زمینه ارائه خدمات سلامت و درمان داشته باشد. این امر مهم می‌تواند با تشکیل کارگروهی بین بخش اقتصادی سفارت افغانستان و معاونت امور بین‌الملل اتاق تهران پیگیری شود.


وی همچنین خبر داد که اتاق بازرگانی تهران، محموله‌ای از اقلام بهداشتی و حفاظتی برای مقابله با بیماری کرونا شامل ماسک‌های ان۹۵ و دستگاه‌های تنفسی BiPAP به سفارت و مردم افغانستان اهدا می‌کند. خوانساری هم‌چنین از آمادگی اتاق تهران برای معرفی تامین‌کنندگان سایر اقلام از طریق تشکل‌های عضو خبر داد که این امر با قدردانی سفیر افغانستان مواجه شد.


تمرکز بر توسعه گردشگری سلامت


همچنین حسام حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، در این نشست پیشنهاداتی در خصوص گسترش همکاری‌های دوجانبه مطرح کرد که از جمله آنها می‌توان به راه‌اندازی و توسعه شهرک‌های صنعتی و مناطق آزاد مشترک مرزی با هدف متعادل کردن تراز تجاری دو کشور با تولید مشترک و کاهش هزینه‌ها اشاره کرد. وی افزود: تراز تجاری دو کشور به شدت به سمت ایران مثبت است که باید برای پایدارسازی همکاری‌ها، به سوی متعادل‌سازی آن حرکت کنیم. به همین منظور با توجه به شرایط تحریمی ایران، تجار افغانستانی می‌توانند نیازهای فعلی ایران را از سایر کشورها تامین و به ایران صادر کنند.


معاون امور بین‌الملل اتاق تهران همچنین به محدود بودن پروازهای بین دو کشور به یک پرواز در هفته اشاره کرد و گفت: همان‌طور که اشاره شد بیمارستان بازرگانان اتاق تهران که هم‌اکنون به امکانات و دستگاه‌های درمانی روز دنیا مجهز شده است، می‌تواند با طراحی یک سازوکار جهت درمان بیماران افغانستانی مورد استفاده قرار گیرد و در جهت ارتقای سطح گردشگری سلامت بین دو کشور به کار گرفته شود.


حلاج همچنین به امکان برقراری ارتباط میان تشکل‌های زیرمجموعه اتاق تهران با تشکل‌های متناظر بخش خصوصی در افغانستان برای ارتقای روابط دوجانبه و شناخت ظرفیت‌های دو طرف اشاره کرد.


همچنین مسعود مالکی، مدیر کشورهای در حال توسعه اتاق تهران، با اشاره به پذیرش هیات‌های متعدد از کشورهای مختلف بعد از امضای سند برجام، ابراز امیدواری کرد پس از گذر از بحران کرونا هیاتی از تجار و فعالان اقتصادی افغانستان برای ارتقا روابط دوجانبه و افزایش شناخت تجار دو طرف به دعوت اتاق بازرگانی تهران به ایران سفری کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر