احیای بخش بانکی روسیه با افزایش چشمگیر سود بانک‌ها در ماه ژوئن

براساس اعلام بانک مرکزی روسیه، عواید بخش بانکداری این کشور در ماه ژوئن با افزایش چشمگیر نسبت به تنها ۵۰۰ میلیون روبل در ماه مه به ۷۰ میلیارد روبل (۹۷۵ میلیون دلار) در ماه ژوئن رسیده است.
کد خبر : ۱۱۶۲۲۷
بانک مرکزی روسیه

به گزارش ایبِنا از رویترز، بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که با وجود احیای این بخش، اعداد و ارقام ماه ژوئن در مقایسه با میانگین سود ماهانه در سال ۲۰۱۹ همچنان به مراتب کمتر است؛ میانگین سود ماهانه بخش بانکی در سال کذشته ۱۴۰ میلیارد روبل بود.


سه بار کاهش نرخ بهره در سال جاری و کاهش درآمدهای خانواده های روسی ناشی از رکود اقتصادی مرتبط با پاندمی ویروس کرونا، بودجه و منابع بخش بانکی این کشور را تحت فشار قرار داده است.


براساس این گزارش، سپرده‌های بانکی در ژوئن ۱.۹ درصد افزایش یافته و بدین ترتیب خالی شدن فصلی حساب‌ها در فاصله ژانویه تا مه و همچنین احتکار پول نقد توسط مردم در جریان محدودیت‌های اعمال شده در ماه مارس به منظور تحدید شیوع ویروس کرونا، جبران شده است.


عمده دلیل این افزایش، طرح حمایت خانوار و توزیع حدود ۲۹۰ میلیارد روبل مابین شهروندان روسیه از سوی دولت این کشور بوده و اسبِربانک که بزرگ‌ترین بانک این روسیه محسوب می‌شود، به تنهایی از قبل این پرداخت‌ها ۳درصد به افزایش سود بخش بانکی این کشور کمک کرده است.


براساس اعلام بانک مرکزی روسیه، در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰، سپرده‌ها ۱.۲ درصد افزایش داشته و این در حالی است که بانک‌های این کشور در مجموع ۶۳۰ میلیارد روبل (۸.۱ میلیارد دلار) سود به دست آوردند.


با این حال، بانک مرکزی روسیه در جریان بازبینی اخیر نقدینگی بخش بانکی تاکید کرده که سپرده‌های بلند مدت با واحد روبل، (به عنوان منبع مهم بودجه بانکی) برای نخستین بار از ابتدای سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرده است به طوری که سپرده‌های کوتاه مدت و حداکثر ۳۰ روزه محرک اصلی افزایش نقدینگی بوده‌اند.


«میخائیل ماتوونیکوف» تحلیلگر ارشد اسبِربانک معتقد است که رفتار مشتریان در جریان پاندمی دستخوش تغییر شده است به طوری که مردم بیشتر سعی می‌کنند از مراجعه به بانک اجتناب کرده و در نتیجه کمتر حساب باز کنند؛ همچنین مصرف در مقایسه با درآمد بیشتر از قبل کاهش پیدا کرده و در نتیجه این امر پس‌انداز مردم در حساب ها افزایش پیدا کرده است.


«یوری گریبانوف» مدیرعامل شرکت مشاوره مدیریت فرانک آرجی مستقر در مسکو گفت: در وضعیت بحرانی گرفتار شده‌ایم و این بحران سپرده ثابت بانک‌ها را تحت الشعاع قرار خواهد داد. رکود بازار می‌تواند مابین ۶ تا یک سال طول بکشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر