01 مرداد 1399 - 09:24
محبی نجم‌آبادی:

دستگاه‌های مختلف در مساله ارز پای کار باشند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در بحث نرخ ارز فقط بانک مرکزی مسئول نبوده و دستگاه های مختلفی باید پای کار باشند.
کد خبر : ۱۱۶۲۴۱
ارز

بهروز محبی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا بر ضرورت رعایت استقلال بانک مرکزی در تصمیم گیری ها تاکید کرد و گفت: باید با افزایش صادرات میزان ارز ورودی به کشور تقویت شود.


وی با اشاره به وضعیت بازار ارز، گفت: با توجه به اینکه فروش نفت و صادرات آن در وضعیت نامشخصی به دلیل تحریم ها قرار دارد از این رو ارز چندانی در ماه های اخیر وارد کشور نشده است.


نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه متاسفانه عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور وضعیت را بدتر کرده است، افزود: از ۸۰ میلیارد ارز حاصل از صادرات فقط ۲۰ میلیارد به کشور برگشته که این خود در بروز وضعیت فعلی بسیار تاثیرگذار بوده است زیرا این ارزها با نرخ پایین در اختیار افراد قرار گرفته است.


وی با تاکید بر اینکه دولت باید تکلیف خود را روشن کرده و با اهلیت سنجی نسبت به ارایه ارز دولتی به افراد اقدام کند، تصریح کرد: بانک مرکزی باید ضمن سازماندهی بازار به تدوین سازوکاری جهت عمل به تعهدات ارزی از سوی افراد اقدام کند.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه الزام به دریافت کنندگان ارزی باید به گونه ای باشد که نقض تعهد دیگر صورت نگیرد، گفت: برای جلوگیری از خطاهای گذشته باید سخت گیری های بیشتری از سوی بانک مرکزی اعمال شود.


وی با اشاره به راهکارهای پیش رو برای افزایش ارزآوری برای کشور، افزود: صادرات به کشورهای همسایه می تواند ارزآوری قابل توجهی را برای کشور تضمین کند از این رو باید دیپلماسی اقتصادی تقویت شده و این مسیر پیگیری شود.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه بسیاری از کشورهای همسایه نیازهای اساسی خود را از کشورهای مختلف تامین می کنند در حالی که ایران می تواند جای همه آن ها را بگیرد، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت صادرات غیر نفتی در شرایط فعلی می تواند از کمبود ارز در بازار جلوگیری کند.


وی ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم از ظرفیت های تامین کننده ارز در کشور استفاده کنیم به طور حتم نرخ ها درگیر تلاطم شده و کمبود ارز در کشور تورم را افزایش می دهد.


محبی نجم آبادی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای تامین نقدینگی خود دست به افزایش نرخ ارز می زند، گفت: ما به این موضوع یقین نداریم اما دولت ها برای تکمیل نقدینگی خود ممکن است برخی اقدامات را انجام دهند در شرایط فعلی نیز چیزی که در دولت میبینیم تلاش برای فراوانی کالا در بازار است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر