سازمان ملل متحد:

تحریم‌ها علیه ایران و سایر کشورها در پاندمی مرگبار است

کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند به دلیل عملی نبودن معافیت‌های بشردوستانه ذیل تحریم‌ها، مردم کشورهای تحت تحریم قادر به مقابله با کرونا نیستند و خواستار رفع تحریم‌ها علیه ایران و سایر کشورها شدند.
کد خبر : ۱۱۶۸۷۵
سازمان ملل متحد

به گزارش ایبِنا، آلینا دوهان کارشناس ویژه سازمان مل متحد در مورد آثار منفی اقدامات یکجانبه مزدورانه در بهره مندی از حقوق بشر گفت: تحریم‌ها در کشورهایی همچون کوبا، ایران، سودان، سوریه، ونزوئلا و یمن درد و رنج و مرگ به بار خواهد آورد.


وی افزود: تحریم‌ها باید برداشته شده و یا دست کم تسهیل شوند تا مردم بتوانند به نیازهای اولیه همچون صابون و مواد ضدعفونی کننده برای حفظ سلامتی دسترسی داشته و بیمارستان‌ها نیز برای حفظ جان انسان‌ها دستگاه‌های تنفس مصنوعی و سایر تجهیزات را در اختیار داشته باشند.


به گفته دوهان از زمانی که وی در آوریل خواستار رفع تمام تحریم‌های یکجانبه‌ای شده است که کشورهای در معرض آنها را از مقابله مکفی با کووید-۱۹ محروم کرده، هیچ بهبودی حاصل نشده است.


دوهان ادامه داد: تحریم‌هایی که به نام اعطای حقوق بشر اعمال شده است، در حقیقت قاتل انسان‌ها بوده و آنان را از حقوق اولیه همچون حق سلامتی، تغذیه و زندگی کردن محروم کرده است. آب، صابون و برق مورد نیاز بیمارستان‌ها، سوخت به منظور انتقال کالاهای حیاتی و غذا به دلیل تحریم‌ها بسیار محدود است.


کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند: ما درخواست خود را برای برداشته شدن بلادرنگ تحریم کشورها، تعلیق و یا به حداقل رساندن آنها تکرار می‌کنیم تا از این طریق دارو، تجهیزات پزشکی، غذا و سوخت در دسترس آنها قرار گیرد.


این کارشناسان از تلاش‌های بسیاری از کشورها، نهادهای بین دولتی و سازمان‌های غیردولتی در راستای کمک به کشورهای تحت تحریم در مقابله با ویروس کرونا استقبال و اعلام کردند: به طور مشخص از تمایل اتحادیه اروپا، بریتانیا، سوئیس، روسیه، چین و سایر  اهداکنندگان را که محموله‌های تجهیزات پزشکی ضروری را ارسال کردند، استقبال می‌کنیم.


دوهان در پایان گفت: به منظور تضمین حقوق بشر و همبستگی در دوران پاندمی، مجوزها برای تحویل کمک‌های بشردوستانه باید به ساده‌ترین شکل ممکن و ترجیحا به محض تقاضا صادر شود. افراد و سازمان‌های بشردوستانه دخیل در تحویل این کمک‌ها به هیچ وجه نباید هدف تحریم‌های ثانویه قرار گیرند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر