27 مرداد 1399 - 11:19

تاثیر تصمیمات ۶۰ سال گذشته بانک مرکزی بر رشد صادرات غیر نفتی

معاون اسبق بانک مرکزی تصمیمات ۶۰ سال گذشته بانک مرکزی را عاملی موثر بر رشد صادرات غیر نفتی عنوان کرد.
کد خبر : ۱۱۷۰۹۷
سید کمال سید علی

به گزارش ایبِنا به نقل از ایلنا، سیدکمال سیدعلی با اشاره به عملکرد حاکمیتی بانک مرکزی در طول ۶۰ سال گذشته، گفت: اصلاح نظام بانکی چندین سال است که در دستور کار دولت ها و بانک قرار دارد. یکسان سازی نرخ ارز توسط بانک‌مرکزی در سال ۱۳۸۱ از جمله اقدامات خوب در این سال ها بود.


به گفته سیدعلی، پس از این اقدام، از سوی بانک های خارجی خطوط اعتباری به ایران اختصاص یافت و فاینانس‌های خودگردان نیز از طریق بانک های اروپایی با پوشش های بیمه ای در نظر گرفته شد که عاملی بر افزایش اعتبار کشور بود. صدور اوراق قرضه بین المللی نیز از سوی بانک مرکزی انجام شد که این اقدام نیز موجب افزایش اعتبار بین المللی در کشور شد.


وی ادامه داد: با استفاده از این منابع، پروژه های قابل توجهی انجام شد و به عنوان مثال پتروشیمی، مس، فولاد و ... با استفاده از فاینانس های خودگردان بانک های اروپایی انجام شده است.


معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در ادامه افزود: در پی این اقدامات پروژه هایی نیز از جمله پتروشیمی، فولاد، مس و ... انجام گرفت و باعث شد تا صادرات غیر نفتی ما افزایش یابد و از ۳.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۰ به ۴۵ میلیارد دلار در سال جاری برسد.


وی در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی در ادوار مختلف همواره سعی بر انجام فعالیت های خود به بهترین وجه ممکن داشته که نتایج خوبی نیز به دنبال داشته است. البته این بانک از برخی مشکلات به واسطه بودجه، نقدینگی و ... ناگزیر است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر