10 شهريور 1399 - 12:33

سهام بانک‌های لبنانی ناتوان از افزایش سرمایه به دولت واگذارمی‌شود

بانک مرکزی لبنان از بانک‌های این کشور خواست تا سرمایه خود را به اندازه ۲۰ درصد افزایش دهند، در غیر اینصورت دولت مالکیت آنها را در اختیار خواهد گرفت.
کد خبر : ۱۱۷۵۲۱
لبنان

به گزارش ایبِنا از المانیتور، دستور مذکور تلاشی از سوی مقامات بانک مرکزی لبنان به منظور افزایش نقدینگی در بانک‌های این کشور در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها مبنی بر به خطر افتادن پس اندازهای مردم است.


«ریاض سلامه» رییس بانک مرکزی لبنان گفت که بانک‌های این کشور تا فوریه ۲۰۲۱ فرصت دارند که سرمایه خود را ۲۰ درصد افزایش دهند. بانک مرکزی لبنان پنجشنبه هفته گذشته و در بحبوحه بحران‌های جاری این کشور مجموعه‌ای از مقررات جدید را منتشر کرد. براساس این مقررات؛ بانک‌ها باید از منابع خارجی سرمایه وارد بانک کنند در غیر اینصورت بانک مرکزی سهام آنان را در اختیار خواهد گرفت.


لبنان در میانه یک بحران مالی شدید و طولانی قرار دارد؛ اعتراضات علیه شرایط بد اقتصادی و فصاد از اکتبر سال گذشته آغاز شد و از آن زمان تاکنون، قرنطینه اعمال شده برای تحدید شیوع ویروس کرونا موجب از دست رفتن هرچه بیشتر مشاغل و درآمد مردم شده است. این در حالی است که انفجار مهیب چهارم آگوست در بندر بیروت، شرایط را تشدید کرده است.


ارز لبنان که مدت‌ها با قیمت ۱۵۰۰ پوند به ازای هر دلار نوسان می کرد، به شدت تضعیف شده و حالا چندین نرخ متفاوت در کشور در حال رقابت با یکدیگر هستند و در بحبوحه بحران جاری، بانک‌ها دسترسی مردم را به برداشت نقد از حساب‌هایشان محدود کرده اند.


لبنان هم‌اکنون پایین‌ترین رتبه اعتباری را بین کشورهای جهان داشته و توانایی زیادی برای پرداخت بدهی‌های خود ندارد. دولت لبنان هم اینک در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول در خصوص کمک مالی است؛ این نهاد جهانی پیش از هرگونه کمک، خواستار اصلاحات اقتصادی گسترده در این کشور شده و این در حالی است که کابینه لبنان به دنبال انفجار هولناک بندر بیرون به طور کامل استعفا کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر