11 شهريور 1399 - 10:34

عدم تحقق نظام بانکداری اسلامی در ایران

یک مدرس دانشگاه و کارشناس ارشدپولی و بانکی گفت: بدون شک هیچ کارشناس پولی معتقد نیست که نظام بانکداری اسلامی در کشور محقق شده است.
کد خبر : ۱۱۷۵۵۴
زرندی مقدم

به گزارش ایبِنا، محسن زرندی مقدم در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران ربوی است؟ افزود: در این حوزه اختلاف نظرهای متعددی هم از سمت فقها و هم از سمت کارشناسان پولی وجود دارد.


این مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد پولی و بانکی گفت: بانکداری اسلامی چه در ایران و چه در هر کشوری زمانی موفق خواهد بود که اقتصاد آن کشور هم به معنای واقعی اسلامی شود. وی افزود: همچنین وقتی اقتصاد مولد نباشد در حوزه تورم و رکود به چالش برمی خورد.


زرندی مقدم گفت: خود تورم و رکود به خودی خود اشکالاتی دارند. وی افزود: مدینه فاضله در اقتصاد از لحاظ تعریف خود اکونومیک بحث اقتصاد رونق یا دوره رونق اقتصادی است. اگر دوره تورم به تنهایی بود نسخه پیچیدن در اقتصاد راحت تر بود، باز هم اگر دوره رکود به تنهایی بود نسخه پیچیدن در اقتصاد راحت تر بود.
وی ادامه داد: در حوزه رکود یک اتفاق خوبی که مردم می توانند ببینند با همه اشکالاتی که دارد ارزانی است، یعنی با ایجاد رکود قیمت کالا ها کاهش پیدا می کند. با ایجاد تورم قیمت ها افزایش پیدا می کند اما تولید وجود دارد.


این مدرس دانشگاه افزود: در اقتصاد ایران هم قیمت ها بالاست و هم تولید نیست که طبق تعریف به چنین اقتصادی گفته می شود دچار رکود تورمی شده است.
زرندی مقدم با بیان اینکه اسلام دین اخلاق است، اظهارداشت: وقتی پایه اقتصاد کشور به معنای واقعی اسلامی، پویا و به یک معنا مولد نیست به احتمال زیاد در چنین اقتصادی بانکداری اسلامی موفق نخواهد شد چون بانک در دل اقتصاد رشد می کند.
وی ضمن اشاره به اینکه قیمت تمام شده در سیستم بانکی کشور بالاست، گفت: برای مثال برای بانکی توجیه ندارد وقتی ۲۰،۱۸،۱۷ و ... درصد نرخ عقود مبادله می دهد یا در حوزه سود انتظار مشارکتی نرخ ۲۰ درصد را مطرح می کند از همان ابتدا یک تقابلی بین وام گیرنده و بانک ایجاد می شود.
این مدرس دانشگاه و کارشناس ارشدپولی و بانکی افزود: برای اینکه بانکداری اسلامی ثمر بخش باشد نخست باید در حوزه اقتصاد کارهای اساسی انجام گیرد.
وی اظهارداشت: از اساسی ترین کارهای که باید در حوزه اقتصاد انجام شود بحث تولید در کشور است.
زرندی مقدم یادآورشد: تا زمانی که تولید راه نیفتد ودست سوداگران و سفته بازان بسته نشود بی تردید نمی توان کار اساسی انجام داد.
برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا چهارشنبه هر روز ساعت ۲۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «حمید رضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر