11 شهريور 1399 - 10:43
کمیجانی در گفتگو با رادیو اقتصاد عنوان کرد:

قانون عملیات بانکداری بدون ربا از دستاوردهای بزرگ انقلاب

قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: قانون عملیات بانکداری بدون ربا یکی از دستاوردهای بزرگ دوران پس از انقلاب اسلامی در کشور است.
کد خبر : ۱۱۷۵۵۵
کمیجانی

به گزارش ایبِنا، «اکبر کمیجانی» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: امروز سالروز تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا در کشور است.
وی اظهاداشت: این قانون در سال ۱۳۶۳ پس از تصویب دستور العمل ها و آئین نامه های مربوطه برای اجرا ابلاغ شد.
قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: وقتی گفته می شود قانون عملیات بانکداری بدون ربا اجرا می شود این بدین معنا نیست که تمام شئونات اقتصادی در قالب اقتصاد اسلامی است.
وی افزود: از زمان تصویب و اجرای قانون عملیات بانکداری بدون ربا در کشور تا به امروز انواع و اقسام قوانین در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است.
کمیجانی تصریح کرد: همه تلاش این قوانین این بوده که تمامی شئونات اجتماعی، اجتماعی و فرهنگی و به یک معنا کارکرد اقتصاد اجتماعی را در قالب موازین شرعی به تصویب برساند و رفتارهای عاملان اقتصادی را در همه عرصه ها به سمت اقتصاد اسلامی رهنمون سازد.
وی ادامه داد: قانون عملیات بانکداری بدون ربا یکی از دستاوردهای بزرگ دوران پس از انقلاب اسلامی در کشور است.
قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: این قانون خود یک فصل نوین و جدیدی در عرصه اقتصاد و بانکداری در مملکت تلقی می شود.
وی افزود: تمامی اعمال شبکه بانکی کشور چه از نظر جذب و تجهیز منابع در قالب انواع سپرده ها و چه از منظر توزیع و تخصیص این منابع در قالب انواع عقود مشارکتی و مبادله ای به فعالیت های اقتصادی از طریق شبکه بانکی جریان پیدا می کند.
کمیجانی اظهارداشت: با توجه به ابعاد و حجم وسیعی که عملیاتی بانکی دارد باید به آن عصری برگردیم که هنوز کارکنان بانک آن آموزش های لازم را در اجرای این قانون نداشتندهرچند این قانون مترقی بوده و هست اما در اجرا، اشکالات و مشکلاتی بوجود خواهد آمد.
قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: نظام بانکی کشور امروز ۹۰ درصد از تامین مالی اقتصاد را انجام می دهد که این نشان دهنده عظمت نظام بانکی کشور است.
وی افزود: کمتر طرح و پروژه اقتصادی را در کشور می توان شناسایی کرد که از خدمات نظام بانکی استفاده نکرده باشد.
کمیجانی اظهارداشت: سال گذشته ۹۷۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی از سوی بانک های کشور پرداخت شده است.
وی ادامه داد: امسال با پیش بینی که صورت گرفته قرار بر اینکه پرداخت یک هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از طریق سیستم بانکی انجام شود.
قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: تبعا در انجام عملیات بانکی و انبوهی از خدمات بانکی که ارائه می شود برخی از اشکالات طبیعی که بوجود آید.
وی افزود: وظیفه مقامات بانک مرکزی، مدیران عامل بانک ها، کارکنان بانک ها، محققان و استادان حوزه و دانشگاه در این بوده و هست که این اشکالات را شناسایی و در جهت حل این معضلات و مشکلات راه حل هایی را ارائه دهند تا حرکت کنیم به سمتی که خواست قانون گذار بوده و بطور کامل این خواست عملیاتی و اجرایی شود.
برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا چهارشنبه هر روز ساعت ۲۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «حمید رضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.


برچسب ها: بانکداری دستاورد
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر