25 شهريور 1399 - 15:46
بانک توسعه آسیایی؛

اقتصاد«آسیای درحال توسعه» برای اولین بار در ۶دهه اخیر کوچک می‌شود

بانک توسعه آسیایی (ADB) در گزارشی اعلام کرد که پاندمی ویروس کرونا باعث می‌شود تا رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه آسیا برای نخستین بار در ۶ دهه اخیر کاهش یافته و در سال ۲۰۲۱ احیا شود.
کد خبر : ۱۱۷۹۱۰
آسیا

به گزارش ایبِنا از رویترز، براساس پیش‌بینی این بانک، انتظار می‌رود اقتصاد «آسیای در حال توسعه» که از ۴۵ کشور آسیا-اقیانوسیه تشکیل شده است، در سال جاری به اندازه ۰.۷درصد کوچک شود.


این نخستین بار از سال ۱۹۶۲ است که این بخش از آسیا با رشد اقتصادی منفی روبرو خواهد شد؛ پیش بینی قبلی این بانک در ماه ژوئن از رشد اقتصادی ۰.۱درصدی این منطقه حکایت داشت. بانک توسعه آسیایی در بروزرسانی چشم‌انداز توسعه آسیایی خود اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱ انتظار می‌رود این منطقه احیا شده و رشد اقتصادی ۶.۸ درصد را برجای بگذارد که البته همچنان در مقاسه با سطوح و پیش‌بینی‌های پیش از پاندمی کووید-۱۹ کمتر است.


بروزرسانی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که خسارت وارد شده توسط پاندمی از آنچه پیش از این تصور می‌شد بزرگ‌تر بوده به طوری که براساس پیش‌بینی جدید حدود سه چهارم اقتصادی این منطقه در سال جاری با رکود مواجه خواهند شد.


«یوسویوکی ساوادا» اقتصاددان ارشد این بانک در بیانیه‌ای اعلام کرد: می‌توان انتظار داشت که اکثر اقتصادهای بخش آسیا و اقیانوسیه مسیر سختی را برای رشد در باقیمانده سال ۲۰۲۰ پیش رو داشته باشند. تهدیدهای اقتصادی از جانب پاندمی کووید-۱۹ همچنان بالقوه بوده به طوری که تداوم موج‌های اولیه و شیوع مجدد این قدرت را دارد تا منجر به اعمال محدودیت‌های بیشتری شود.


در حالی که پاندمی همچنان بزرگ‌ترین ریسک نزولی برای چشم‌انداز این منطقه محسوب می‌شود، ساوادا در جریان یک نشست توجیهی رسانه‌ای دیگر گفت که «تشدید تنش های ژئوپولیتیکی» که جنگ تجاری پکن و واشنگتن به شمار می‌رود نیز می‌تواند مانعی بر سر رشد اقتصادی باشد.


البته در چین که ویروس کرونا برای نخستین بار در ماه دسامبر در شهر ووهان این کشور پدیدار شد، روند معکوس است به طوری که بانک توسعه آسیایی پیش بینی خود را از رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۰ روی مثبت ۱.۸ درصد حفظ کرده است؛ در واقع، انتظار می‌رود دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۲۱ با ثبت رشد ۷.۷ درصدی با قدرت احیا شود.


پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد هندوستان در سال جاری ۹درصد کوچک شود؛ پیش‌بینی به مراتب شدیدتر از کاهش ۴ درصدی رشد اقتصادی این کشور در برآورد اولیه. با این حال، انتظار می‌رود هند نیز در سال آینده با ثبت رشد اقتصادی مثبت ۸ درصد احیا شود.


در حالی که پاندمی کرونا در اقتصادهای منطقه جنوب شرق آسیا شدت می‌گیرد، این بخش که یکی از زیرمجموعه‌های منطقه مورد نظر محسوب می‌شود، در سال جاری با کاهش ۳.۸ درصدی رشد اقتصادی مواجه شده و سپس سال آتی احیا خواهد شد.


ساوادا در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که تازه ترین پیش بینی‌ها از این حکایت دارد که احیا در آسیای در حال توسعه به شکل «L» بوده و این روند طولانی‌تر باشد. فروپاشی تقاضا و کاهش بهای جهانی نفت به این بانک آسیایی این اجازه را داده است تا پیش‌بینی خود را از نرخ تورم در آسیای در حال توسعه روی ۲.۹ درصد ثابت نگه داشته و انتظار دارد که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۲.۳ درصد کاهش یابد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر