08 مهر 1399 - 08:02

ترخیص کالاهای انباشته از گمرک محرک تقاضای ارز نیست

وزیر اقتصاد گفت: موضوع ترخیص کالاهای انباشته شده در گمرک، موضوعی نیست که محرک تقاضای ارز باشد.
کد خبر : ۱۱۸۳۱۶
فرهاد دژپسند

به گزارش ‌ایبِنابه نقل از صدا و سیما؛ آقای فرهاد دژپسند در نود و ششمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: گزارش مفصلی در جلسه چهارشنبه هفته گذشته هیئت دولت، به اعضای دولت ارائه شد که این گزارش برگرفته از آمار گمرک بود و در آن میزان موجودی کالا‌های اساسی، مواد اولیه و کالا‌های مورد نیاز خط تولید به تفکیک مطرح و بحث مفصلی شد تا فرآیند ترخیص کالا‌ها از گمرکات تسهیل شود.  


وی افزود: روز شنبه معاون اول رئیس جمهور به اتفاق وزرا، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس کل گمرک از بندر شهید رجایی بازدید کردند، این موضوع اصلا چیزی نیست که بخواهد محرک تقاضای ارز باشد بلکه این ترخیص مشمول کالا‌هایی تا قبل پنجم مهر است و شامل بعد از آن نمی‌شود و همچنین مشمول کالا‌های گروه چهار نیست.


وی گفت: در جهت تسهیل ترخیص کالا‌های مانده در گمرک نگرانی بابت تحریک تقاضای ارز نیست، زیرا این موضوع شامل کالا‌های اساسی و خط تولید است و بنابراین تقاضای ارز را افزایش نمی‌دهد.


دژپسند ادامه داد: در شرایط خاص اقتصادی تصمیم گرفته شد تا شرایطی فراهم شود که کالا‌های اساسی و مواد اولیه تولید در گمرکات باقی نماند، ضمن اینکه برخی از اقلام مانده در گمرکات فاسد شدنی بود و لذا اتخاذ تدابیری برای ترخیص آن‌ها می‌تواند مفید باشد.


وی گفت: دولت در مورد جلوگیری از تحریک تقاضای ارز اتفاق نظر دارد و لذا در خصوص تصمیم گیری ترخیص کالا از مناطق آزاد نیز در دولت باید تصمیم گیری شود.


برچسب ها: گمرک ترخیص کالا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر