12 مهر 1399 - 09:07
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

برخی با تمام دارایی خود دلار خریدند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم گفت: مردم ترکیه زمانی که قیمت دلار افزایش ‌یافت آن را به آتش ‌کشیدند، ولی در ایران برخی تمام دارایی خود را به فروش ‌رساندند و دلار خریدند.
کد خبر : ۱۱۸۳۵۱
محسن بیگلری

محسن بیگلری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس دهم در گفتگو با ایبِنا در رابطه با دلیل استقبال مردم از کالاهایی که گرانتر می‌شوند، گفت: همانطور که در سوال مطرح شد هر اندازه  قیمت اجناس بالا می‌رود، مشتری آن هم افزایش پیدا می‌کند و برعکس. به این معنا هر قدر بهاء کالایی پایین‌ترمی‌آید درخواست کننده و به عبارتی بازار تقاضای آن کمتر می‌شود.


وی ضمن اشاره به بالا رفتن تقاضا جهت تهیه دلار با توجه به افزایش قیمت ابراز کرد: مردم به جای آنکه از ۳۰ هزار تومان شدن ارزش یک دلار در کشور دچار نگرانی شوند در صف خرید قرار می‌گیرند. این گروه به این نتیجه دست یافته‌اند هر قدر ارزش کالایی مانند دلار بالاتر می‌رود در آینده سود بیشتری نصیب آنان خواهد شد، بنابراین همین نگرش سبب رشد فرهنگ دلالی شده که متاسفانه بازار بسیار داغی هم این روزها پیدا کرده است.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در ادامه یادآور شد: تبعیت از چنین رفتارهایی همیشه سود به همراه ندارد، بلکه این رفتارهای هیجانی سبب متضرر شدن گروهی از خریداران می‌شود که چنانچه امکان جبران ضرر برایشان وجود داشته باشد، بسیار سخت خواهد بود. در این خصوص می‌توان به همین قیمت دلار اشاره کرد که در دو سال گذشته تا ۱۹ هزار تومان افزایش یافت، اما به صورت ناگهانی به ۱۱ هزارتومان رسید، فضای بورس هم به همین شکل است یعنی رشد خوبی داشت، ولی به یکباره افت پیدا کرد.


بیگلری در این خصوص تاکید کرد: باید مورد توجه قرار داد که در چنین مواردی همیشه ضرر نیست، برخی هم سود می‌برند، اما این گروه منتفع کسانی هستند که در طولانی مدت وارد این بازارها شده‌اند و تصمیم‌گیری آنان تحت تاثیر هیجانات نیست. بی‌تردید با این روند در بالا رفتن ارزش دلار به دست خود پول ملی کشور هرچه بیشتر بی ارزش خواهیم کرد. مردم ترکیه  زمانی که قیمت دلار افزایش ‌یافت آن را به آتش ‌کشیدند، ولی در ایران برخی تمام دارایی خود (منزل مسکونی، ماشین و ...) را به فروش ‌رساندند و با آن دلار تهیه ‌کردند، بنابراین پُرواضح است که رشد تقاضا سبب افزایش قیمت روزانه می‌شود.


وی راهکار کنترل این رفتار هیجانی را چنین مطرح کرد: موضوع مورد بحث نیاز به تغییر در روش مدیریت دارد و این موضوع تنها هم شامل دلار نمی‌شود، یکی از آنها به طور نمونه ملک یا خودرو است که در مدت کوتاهی قیمت آن چند برابر شده است. علاوه بر بحث مدیریت مردم هم باید توجه داشته باشند که نباید تحت تاثیر رفتارهای هیجانی قرار گیرند و زمانی که ارزش کالایی بالا می‌رود نسبت به آن حمله‌ور نشوند، همانطور که در بالا مورد اشاره قرار دادم گروهی در این بازار سود کرده‌اند، اما مردم نباید تحت تاثیر القائات آنان دست به اقدامی در این زمینه بزنند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در ادامه افزود: بدون شک بحث مورد اشاره به فرهنگی در بین مردم تبدیل شده که باید مورد اصلاح قرار گیرد، اما این مشکل به وجود آمده تنها با اصلاح فرهنگ از بین نمی‌رود به نظارت دقیق دولت هم نیاز دارد. به طور نمونه کنترل تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه در اختیار مردم نیست و آنان در این زمینه تاثیرگذار نیستند، دولت باید وارد میدان شود و بر قیمت‌ها نظارت داشته باشد تا مردم هم جهت افزایش سرمایه اقدام به خرید نکنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر