رییس بانک مرکزی ترکیه برکنار شد

رییس جمهور ترکیه، رییس بانک مرکزی این کشور را برکنار کرد.
کد خبر : ۱۱۹۴۰۵
لیر ترکیه

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، روز شنبه طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه رییس بانک مرکزی را از سمت خود برکنار کرد و ناجی اقبال وزیر دارایی سابق را جایگزین او کرد، پس از آنکه ارز لیرا به پایین ترین سطح رسیده و ۳۰ درصد ارزش خود را از ابتدای سال تاکنون از دست داده است.


تصمیم برای جایگزینی مراد اویصال با حکم ریاست جمهوری در روزنامه رسمی کشور اعلام شد. بلافاصله مشخص نبود که چرا وی تعویض شده است. روز جمعه  لیر در ۸.۵۴۴۵ با وجود ضعف دلار ناشی از شمارش آرای انتخابات ایالات متحده، در برابر دلار پس از کمترین رکورد ۸.۵۸ بسته شد.


اردوغان در جولای ۲۰۱۹ اویصال را به ریاست بانک مرکزی منصوب کرد، زمانی که اسبق وی مورات چتینکایا را در میان ناامیدی اش از این که این بانک نرخ بهره را برای تقویت اقتصاد کاهش نداده است اخراج کرد.


وی مخالف نرخ بالای بهره، بارها خواستار کاهش هزینه های استقراض شده است. آخر هفته گذشته، او گفت که ترکیه در حال جنگ اقتصادی علیه مثلث شیطانی نرخ بهره و نرخ ارز و تورم است که به آن فشار وارد می کنند.


ناجی اقبال از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۸ وزیر دارایی بود که به عنوان رییس اداره استراتژی و بودجه ریاست جمهوری منصوب شد. در آخرین جلسه کمیته سیاست های پولی در  ۲۲اکتبر، بانک مرکزی انتظارات برای افزایش نرخ بهره را متوقف کرد و نرخ سیاست خود را در ۱۰.۲۵ درصد ثابت نگه داشت، که باعث ضرر شدید لیر شد.


این بانک که یک ماه زودتر هنگام افزایش نرخ ها، بازار را متعجب کرد، گفت که اقدامات نقدینگی برای تقویت عرضه پول را ادامه خواهد داد. این بالاترین نرخ نقدینگی، از۱۳.۲۵ درصد  به ۱۴.۷۵ درصد رسیده است.


با این حال، لیر با وجود این اقدامات به روند نزولی خود ادامه داده و امسال ۳۰ درصد در برابر ارز ایالات متحده تضعیف شده و به بدترین عملکرد در بازار تبدیل شده است. نزول لیر ناشی از نگرانی ها در مورد تحریم های احتمالی غرب علیه ترکیه، ذخایر تخلیه شده، تورم بالا و دخالت های سیاسی در سیاست پولی است.


تحلیل گران نگرانند که اگر جو بایدن دموکرات رئیس جمهور ایالات متحده شود روابط ترکیه ممکن است متضرر شود. روزنامه ملیت ترکیه گزارش داد که وزیر دارایی برات آلبایراک مداخله برای حمایت از لیر را رد کرده و نگرانی های دولت مبنی بر اینکه افزایش نرخ بهره می تواند به اقتصاد آسیب برساند را تکرار کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر