17 آذر 1399 - 08:33
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

اصلاح ساختار بودجه ۳ تا ۵ سال زمان نیاز دارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم گفت: اصلاح ساختار بودجه به ۳ تا ۵ سال زمان نیاز دارد، ولی باید به آن سرعت بخشید که در سه سال به نتیجه برسد.
کد خبر : ۱۲۰۲۱۱
بودجه

لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت تقدیم مجلس شده و باز هم بحث‌ها درباره چند و چون ساختار بودجه‌ریزی کشور، مطرح شده و مهم ترین آن اصلاح ساختار بودجه است. بحثی که در حال پیشروی بین دولت و مجلس بود، اما به یکباره دچار کُندی شد، البته متوقف نشده است.


محمد مهدی مفتح در گفت‌وگویی با ایبِنا در همین رابطه مطرح کرده که در حین بررسی لایحه بودجه با حضور نماینده دولت این اصلاحات را به سرانجام خواهیم رساند، اما سوال این است، اصلاحات لایحه بودجه به ۱۴۰۰ خواهد رسید؟ براساس گفته یک عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه اکنون توپ در زمین مجلس است و خانه ملت می‌تواند تغییرات مورد نیاز را درباره آن اعمال کند، اما باید این کار را با دور تند انجام دهند زیرا از برنامه ترسیم شده، عقب است.


غلامعلی جعفرزاده، رییس سازمان نقشه‌برداری کشور و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس دهم در گفت‌و گو با خبرنگار ایبِنا درباره ابزارهای دولت برای جلوگیری از کسری بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: مهم ترین کاری که دولت در این رابطه می‌تواند به ثمر رساند، بحث اصلاح ساختار بودجه با توجه ویژه به بخش درآمدی آن است زیرا در قسمت هزینه اصلاح ساختارمعنا نخواهد داد و مردم بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند.


وی در ادامه اضافه کرد: کاهش هزینه‌ها اکنون مورد توجه است، مردم هم از این موضوع ناراحت هستند، زیرا معتقدند هرگاه دولت کم می‌آورد به سراغ آنها می‌رود. بنابراین همانطور که اشاره کردم، بهتر آن است تا نوع نگاه‌ها به طرف اصلاح ساختار در بخش درآمدی رود و در این قسمت هم نقدترین قسمت حوزه امور مالیاتی است.


رییس سازمان نقشه‌برداری کشور یادآور شد: نقدهای جدی به حوزه امور مالیاتی وارد است به دلیل آنکه نیاز است تا هم معاف شوندگان از مالیات مورد بازنگری قرار گیرند و هم بدهکاران و فراریان از مالیات که زیاد هم شده است، بازخواست جدی شوند.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس دهم درباره اصلاح ساختار بودجه ابراز کرد: اصلاح ساختار بودجه به یک تیم کارشناسی مرکب از دولت و مجلس نیاز دارد. بر فرض ۵۰ درصد از دولت، ۴۰ درصد مجلس و ۱۰ درصد قوه قضائیه باید در این زمینه گام بردارد، یعنی یک قوه به تنهایی توانایی انجام این کار را ندارد، حتی باید از قوه قضائیه هم درخواست کرد تا در این زمینه به کمک آید. از سوی دیگر انجام اصلاح ساختار توسط هر یک از قوا به تنهایی مدنظر رهبری نیست، بنابراین بهترین کار این است که سه قوه در کنار یکدیگر این کار را به ثمر برسانند.


جعفرزاده درباره انجام اصلاح ساختار بودجه برای بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه به ۳ تا ۵ سال زمان نیاز دارد، ولی باید به آن سرعت بخشید که در سه سال به نتیجه رسد. الان یک سال از عمر آن گذشته و در سال دوم اصلاح ساختار به سر می‌بریم، اما هنوز به ۳۰ درصد هم نرسیده است.


وی درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد: بودجه اکنون در اختیار مجلس قرار دارد و چنانچه فرض را برآن گذاریم که مورد قبول اعضای خانه ملت قرار ندارد، ریش و قیچی در دستان آنان است و می‌توانند تصمیم‌گیری و اصلاحات  انجام دهند. از طرف دیگر برگشت بودجه به دولت برای هیچ کس فایده ای به دنبال ندارد و تنها وقت مردم از بین می‌رود، باید مجلس و دولت با توافق و تفاهم به یک نتیجه  مشترک دست یابند.


رییس سازمان نقشه‌برداری کشور در اینباره که چه اقدامی باید مدنظر قرار گیرد تا دولت مجبور به چاپ پول نشود؟ توضیح داد: هیچ سندی درباره چاپ پول از دولت تا به امروز در دست نیست، اما به طور کلی برای اینکه بانک مرکزی‌ها حیات خلوت دولتی‌ها نشوند، استقلال و خروج آن از زیر نظر دولت بسیار مهم است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها