28 آذر 1399 - 09:36
رییس کنفدراسیون صادرات با ایبِنا مطرح کرد؛

تشدید مشکلات نقل و انتقال پول با عدم تصویب FATF

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران معتقد است کشورهایی که در شرایط تحریمی با ما همکاری داشتند، به دلیل اینکه ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت از پرداخت منابع ما خودداری کردند.
کد خبر : ۱۲۰۵۳۲
محمد لاهوتی

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ به رغم تصویب همه لوایح اف ای تی اف در مجلس دهم شورای اسلامی دو لایحه مهم «پالرمو» و «سی اف تی» هنوز توسط مجلس تشخیص مصلحت نظام تأیید نشده است. اما هفته پیش محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از نامه دولت به رهبر انقلاب درباره بررسی لوایح مربوط به FATF خبر داد. روز دوشنبه لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی اعلام کرد که رهبر انقلاب با درخواست دولت برای تمدید مهلت بررسی لوایح FATF موافقت خود را اعلام کرده‌اند.


محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص چرایی ضرورت بررسی لایحه FATF و ارتباط آن با تبادلات تجاری ایران اظهار داشت:  موضوع FATF و لوایحی که به مجلس رفت (که دو مورد آن تایید شد)، با چالش زیادی مواجه شد و موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیده شد و در مجمع هم متاسفانه FATF به تصویب نرسید. ولی از زمانی که به تصویب نرسید تا به امروز که ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت، شاهد این بودیم که علی رغم اینکه تحریم‌ها به اقتصاد کشور فشار می‌آورد، کشورهایی نظیر هند، چین و کره، که در شرایط تحریمی با ما همکاری داشتند، به دلیل اینکه ایران در این لیست قرار گرفت از پرداخت منابع ما خودداری کردند و وجوه را در کشورهای خود بلوکه کردند. به بیان دیگر، این کشورها، از ایران چه نفت خریداری کردند و چه کالاهای دیگر، وجوه را پرداخت نکردند. در حقیقت صادرات بدون وصول وجه اتفاق افتاد.


عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود: امروز هم شاهد هستیم که این موضوع با کره و چین مطرح است و در نتیجه عملا می شود گفت که به بهانه عدم تصویب FATF یا حضور ایران در لیست سیاه، کشورهایی که در شرایط تحریمی به نوعی در کنار ما بودند، آن ها هم به گروه کشورهایی نظیر آمریکا و اروپا پیوستند. لذا به نظر می رسد با توجه به اتفاقاتی که افتاد و نتایجی که حاصل شد و منابع ارزی کشور را محدود کرد، رئیس جمهور محترم کشورمان مجددا از مقام معظم رهبری درخواست کردند که این موضوع در دست بررسی قرار بگیرد، که گویا ایشان هم موافقت کرده اند، و حالا باید منتظر ماند تا ببینیم این بررسی مجدد به چه سرنوشتی دچار خواهد شد. ولی آنچه مسلم است عدم تصویب FATF مشکلات نقل و انتقال پول را در این شرایط سخت تحریمی به مراتب تشدید می‌کند و منابع کشور را متاسفانه محدود و محدودتر می‌کند.

برچسب ها: fatf محمد لاهوتی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر