23 دی 1399 - 09:22
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

سایه سنگین کرونا، تحریم و FATF بر رشد اقتصادی ایران

یک کارشناس اقتصادی معتقد است تحریم به معنای عام خودش مانعی در برابر جذب سرمایه است و از طرفی هم وقتی ما قواعد دنیا را نمی‌پذیریم در حقیقت یک نوع خودتحریمی هم در کنار تحریم خارجی ایجاد کرده‌ایم.
کد خبر : ۱۲۱۱۹۵
آرگون

به گزارش ایبِنا؛ رشد اقتصادی ایران در سال های اخیر با رشد قابل قبولی همراه نبوده است. در این میان، شیوع ویروس کرونا نیز شرایط را برای تجارت خارجی کشور سخت‌تر کرد.  در این باره عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است چالش پاندمی کرونا، اقتصاد دنیا را با مشکلاتی مواجه کرده و اقتصاد ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده است.


عباس آرگون در ادامه به خبرنگار ایبِنا گفت: به طور کلی، در بحث رشد اقتصادی یکی از موضوعات، بحث سرمایه‌گذاری و انباشت سرمایه است، ما در سال های اخیر می‌بینیم که سرمایه‌گذاری در کشور ما وضعیت مطلوبی نداشته و عملا نرخ سرمایه‌گذاری منفی شده است. خب وقتی کشوری سرمایه‌گذاری نداشته باشد، عملا نمی‌توان رشد اقتصادی برای آن متصور شد.


این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: یکی دیگر از عوامل موثر بر رشد اقتصادی، موضوع نوسانات نرخ ارز می‌باشد. به عبارت دیگر، عدم ثبات نرخ ارز بر روند سرمایه‌گذاری‌ها تاثیرگذار است. سومین مورد، دخالت‌هایی است که دولت در اقتصاد دارد. به بیان دیگر، دخالت‌های دولت در بحث قیمت‌گذاری‌ها، رغبت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری و کار تولیدی و بخش‌های مولد را کاهش می‌دهد.


به گفته آرگون، بدهی دولت به بانک ها و بانک مرکزی و همچنین بدهی دولت به صندوق های بازنشستگی از عوامل اثرگذار در بحث رشد اقتصادی کشورمان است که در سال های اخیر تبعاتی به همراه داشته است. از دیگر دلایلی که باعث شده است در این سال ها، رشد اقتصادی معنادار و قابل قبولی را در اقتصاد ایران شاهد نباشیم، موضوع سهم پایین درآمدهای مالیاتی است؛ یعنی الان هم معافیت‌های بالایی داریم، هم بخش‌های زیادی از اقتصاد کشورمان تحت پوشش چتر مالیاتی نیست. این‌ها همه موضوعاتی است که در رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار است.


وی افزود: از سوی دیگر، به دلیل تحریم ها، نمی‌توانیم سرمایه خارجی جذب کنیم و متاسفانه خروج سرمایه هم داریم. وی با اشاره به محدودیت عدم پذیرش fatf در مسیر جذب سرمایه‌گذار خارجی تاکید کرد: تحریم به معنای عام خودش مانعی در برابر جذب سرمایه است و از طرفی هم وقتی ما قواعد دنیا را نمی‌پذیریم در حقیقت یک نوع خودتحریمی هم در کنار تحریم خارجی ایجاد کرده‌ایم.


به گفته آرگون، در یک سال اخیر، علاوه بر این موارد، چالش پاندمی کرونا هم اقتصاد دنیا را مشکلاتی مواجه کرده و اقتصاد ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده است. وی تاکید کرد: در صورت کاهش شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان و همچنین از بین رفتن تحریم های اقتصادی و در نهایت بهبود فضای کسب و کار، می توان به رشد مطلوب در اقتصاد ایران امیدوار بود. در حقیقت بایستی از بخش های مولد و توسعه صادراتی، حمایت واقعی شود تا در شاهد تقویت رشد اقتصادی باشیم.


این فعال اقتصادی تصریح کرد: الان بسیاری از ظرفیت‌های تولیدی کشور با ظرفیت مناسبی کار نمی کند. در حقیقت سرمایه گذاری شده ولی بهره‌وری لازم را ندارد. وی با تاکید بر اینکه ایران کشور پرظرفیتی است اظهار داشت: در مسیر رشد، مهم رسیدن به نرخ ۸ درصد برای رشد اقتصادی در برنامه کلان اقتصادی نیست، بلکه مهم این است که رشد اقتصادی از یک ثبات قابل قبولی برخوردار باشد. در حقیقت یک رشد با ثبات اقتصادی بهتر از این است که یک سال رشد اقتصادی ۱۰ درصد داشته باشیم و یک سال رشد اقتصادی منفی ۵ درصد باشد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پایان به یکی از آثار تحریم‌ها در تجارت خارجی کشور و افت رشد اقتصادی اشاره کرد و افزود: به دلیل تحریم ها، مشتری‌های محدودی برای صادرات داریم، و از طرف دیگر در بخش خرید کالا هم با محدودیت فروشنده کالا مواجه هستیم. به عبارت دیگر، با وجود تحریم و مشکلاتی از قبیل FATF، مجبور هستیم کالا را گران بخریم و محصول صادراتی را ارزان بفروشیم که در نهایت باعث افزایش هزینه‌های تجارت خارجی برای فعالان اقتصادی کشورمان شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر