13 بهمن 1399 - 08:53

تحریم‌های تحمیل شده به کشور بی‌سابقه بود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیان داشت: تحریم‌های تحمیل شده به کشور در تاریخ بی‌سابقه بوده و کسی نمی‌تواند منکر آثار زیانبار آن باشد.
کد خبر : ۱۲۱۵۸۰
رزاقی جهرمی

جمال رازقی جهرمی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد:‌ تحریم‌های تحمیل شده به کشور در تاریخ بی‌سابقه بوده و کسی نمی‌تواند منکر آثار زیانبار آن باشد، اما نقش تحریم در بحران اقتصادی کشور طی حدود یک دهه اخیر حدود ۳۰ درصد است در حالی که بی‌تدبیری‌ها برای فروش نفت و اتکای به درآمد آن زمینه‌ساز وجود تورم دورقمی شده و شاید کمتر کشوری در جهان وجود داشته باشد که نرخ تورم آن در دهه‌های متوالی دورقمی باشد.


وی افزود: رشد پایه پولی زمینه‌ساز کاهش ارزش پول ملی شده و اگرچه تاکنون بازار تا حدودی کنترل شده، اما صادرات با کاهش قابل توجه همراه شده است. رازقی جهرمی با اشاره به پیشنهاد ده‌گانه اتاق بازرگانی ایران به وزارت صمت، اظهار کرد:‌ از این ده پیشنهاد تنها ۴ پیشنهاد در جلسه سران قوا با موافقت همراه شد که رشد مناسبی برای رشد صادرات غیرنفتی کشور فراهم کرد.


رییس اتاق بازرگانی شیراز با اشاره به فشارهایی که به مردم و فعالان اقتصادی وارد شده است، در مورد راهکار کنترل ثبات در بازار ارز اظهار کرد:‌ فرمان اقتصاد کشور به جای آنکه توسط سیاست تعیین شود باید توسط اقتصاد تعیین شود و تنها در این صورت است که سیاست‌های تجاری کشور تعیین‌کننده سیاست‌های ارزی خواهد بود، اما اکنون این سیاست ارزی است که تعیین کننده سیاست تجاری شده است. کنترل نوسان نرخ ارز جزو وظایف بانک مرکزی است، اما سیاست‌های ارزی کشور باید تابع سیاست تجاری کشور باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها