10 بهمن 1399 - 10:25
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

رمز کنترل نقدینگی در کاهش هزینه‌های دولت است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به نقش هزینه‌های دولت در شکل‌گیری انتظارات تورمی اظهار کرد: حقوق‌های پرداختی و یارانه‌هایی که در مجلس تصویب می‌شود، به تورم دامن می‌زند.
کد خبر : ۱۲۱۶۲۵
تورم

به گزارش خبرنگار ایبِنا، انتظارات تورمی به عنوان یکی از عوامل موثر بر شکل‌گیری تورم نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاستگذاری اقتصادی دارد. تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در ارتباط با موضوعاتی همچون مصرف، پس انداز، تولید، سرمایه‌گذاری، انتخاب سبد بهینه دارایی، دستمزدها، نرخ ارز و نرخ بهره همگی تحت تاثیر انتظارات تورمی شکل می‌گیرند. اما انتظارات تورمی چیست؟


به طور خلاصه، انتظارات تورمی همان انتظارت مردم از شرایط اقتصادی خودشان است. یعنی هنگامی که عرضه پول (نقدینگی) در جامعه بالا است، مردم همواره پول کافی برای خرید دارند. در این حالت، مردم هرگاه که تصمیم بگیرند، می‌توانند به سمت خرید هر کالایی(مسکن، خودرو، ارز، خوراک و ...) بروند چراکه ابزار کافی در اختیار آنها قرار دارد و به همین دلیل در طی داد و ستدهای معاملاتی قیمت کاذبی برای کالاها شکل می‌گیرد که در نهایت با کاهش ارزش پول ملی به رکود تورمی می‌انجامد. یعنی حالتی که هم کالاها گران شده است و هم دیگر قدرت خریدی برای کالا وجود ندارد.


در ماه‌های اخیر نرخ تورم و در پی آن انتظارات تورمی سیر نزولی داشته است، اما این روند هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارد و سوال این است که برای پایداری این وضعیت و ادامه روند کاهشی نرخ تورم تا تخلیه حباب‌های قیمتی شکل گرفته در بازار چه باید کرد؟


فرید ضیاء‌الملکی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایبِنا در این باره‌ اظهار کرد: به نظر می‌آید در پاسخ به این سوال فقط یک راهکار وجود دارد و آن کاهش نقدینگی است. نقدینگی متاسفانه در حال افزایش است و طبق آخرین آمار به ۳۶ درصد رسیده است که این امر موجب افزایش تورم خواهد شد.


وی با بیان اینکه برای کاهش نقدینگی موجود در جامعه باید به کنترل هزینه‌ها بپردازیم، ادامه داد: در واقع رمز کاهش نقدینگی، در کنترل هزینه‌های دولت است. تمامی حقوق‌های پرداختی و این مواردی مثل یارانه‌ها که در مجلس در حال تصویب است، همگی به افزایش نقدینگی و در نهایت نرخ تورم دامن می‌زند.


ضیاءالملکی با اشاره به دوبرابر شدن یارانه معیشتی در سال آینده اضافه کرد: به طور قطع  و ۱۰۰ درصدی می‌توان این را اذعان کرد که افزایش میزان یارانه‌ها باعث ایجاد تورم در جامعه خواهد شد. به خصوص وقتی منابع تامین آن اصلا مشخص نشده است.


این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ما این مدت روند کاهشی در نرخ دلار داشته‌ایم اما چرا هنوز قیمت‌ها کاهش پیدا نکرده است؟ در پاسخ به این سوال باید بحث چسبندگی قیمت‌ها را مطرح کرد. وقتی قیمت‌ها بالا رفته است، فروشندگان ادعا می‌کنند که ما جنس‌ها را به قیمت بالاتر خریداری کرده‌ایم و در نتیجه این امر اتفاق می‌افتد.


وی در پایان افزود: اگر ما می‌خواهیم کاهش قیمت را شاهد باشیم، باید روند کاهشی دلار به طور ثابت کاهشی باشد تا در میان‌مدت و بلندمدت به تثبیت قیمت‌ها نسبت به ارزش پول ملی برسیم که به نوعی کاهش قیمت و تورم محسوب می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر