24 بهمن 1399 - 11:06
عضو سابق شورای پول و اعتبار:

حذف صفر مانع توهم پولی می‌شود

عضو سابق شورای پول و اعتبار گفت: روش بانک مرکزی درکمرنگ کردن صفرها سبب می‌شود تا در ابتدا مردم در عمل به صورت تدریجی با پول جدید مأنوس شوند و در مراحل بعدی مانع توهم پولی خواهد شد.
کد خبر : ۱۲۲۰۱۸
مصباحی مقدم

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بر اساس یکی از تصمیم‌های مهم اقتصادی دولت دوازدهم که در سال ۱۳۹۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با حذف چهار صفر از پول ملی، مقرر شد تا «ریال» به «تومان» تغییر کند، تا به اینجای کار بانک مرکزی اسکناس‌هایی با ۴ صفر کمرنگ به منزله حذف آن منتشر و ارائه کرده است.


نقل و انتقال آسان‌تر پول و کاستن از مخاطرات آن در حجم کلان، صرفه‌جویی در هزینه‌های چاپ و امحای اسکناس، صرفه‌جویی در وقت نیروهای انسانی و هزینه‌های معاملاتی در مسایل مالی کشور، اثرات مثبت روانی در جامعه، سادگی در مبادلات و نگهداری ساده‌تر حساب‌های ارقام و ترازنامه‌ها از مهم‌ترین مزایایی است که برای اجرای حذف صفر از پول ملی برمی‌شمارند.


غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو سابق شورای پول و اعتبار در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره حذف صفرها بر بار روانی آن گفت:  بار اول نیست که بانک مرکزی اسکناس‌هایی را با کمرنگ کردن صفرها به چاپ می‌رساند، پیش از این هم چک پول‌های ۵۰ هزارتومانی و ۱۰۰ هزارتومانی را به همین روش چاپ و منتشر کرده و از این طریق حذف چهار صفر را مورد استقبال قرار داده است.  


وی در ادامه اضافه کرد: روش بانک مرکزی سبب می‌شود تا در ابتدا مردم در عمل به صورت تدریجی با پول جدید مأنوس شوند و در مراحل بعدی مانع توهم پولی می‌شود. توهم پولی اصطلاحی در اقتصاد است که به اشتباهات ناشی از محاسبات خصوصا درباره پول خرد گفته می‌شود. 


این عضو سابق شورای پول و اعتبار در این رابطه اظهار داشت: باید این نکته را مورد توجه داشت اصلاح پولی که درحال روی دادن است، نقشی در کاهش تورم یا در افزایش آن ندارد، تنها یک اصلاح پولی به حساب می‌آید و اقدامی برای حذف صفرهای بی‌مصرف و زائد محسوب می‌شود که وقتی با پول‌های دیگر کشورها مورد مقایسه قرار می‌گیرد، حس بد کاهش ارزش پول ملی را از بین می‌برد. 


مصباحی مقدم درباره کاسته شدن از مخارج چاپ و نگهداری از اسکناس تصریح کرد: شخصا در مجلس هشتم به صورت گسترده‌ای در این مورد هم در مجلس صحبت کردم و هم اینکه در مصاحبه‌های خود در این خصوص تاکید داشتم، بنابراین از این کار بانک مرکزی تقدیر می‌کنم. در خصوص سوال باید مطرح کرد با توجه به اینکه سرانه تعداد اسکناس‌ها در اقتصاد کشور بالای ۱۱۰ تا افزایش پیدا کرده بود، بنابراین چاپ اسکناس‌های جدید و درشت‌تر گران تمام می‌شود. با این کار (حذف صفر) بانک مرکزی برای چاپ اسکناس کمتر هزینه خواهد کرد و طبعا تعداد پایین‌تری اسکناس در دست مردم قرار می‌گیرد و قاعدتا پول ملی هم کمتر دچار فرسودگی خواهد شد، زیرا برای پول ارزش بیشتری قائل می‌شوند.


وی درباره تسهیل محاسبات در نتیجه حذف صفر نیز اظهار داشت: حدف صفر در مبادلات، حسابداری‌های بانکی و تجاری کمک می‌کند به اینکه تا حدودی حساب‌ها از نظر عدد و رقم کاهش یابد. علاوه بر این، خواندن آن هم راحت‌تر خواهد شد و مطابق با مفهومی است که در زبان مردم ادا می‌شود. به این معنا که مردم تومان را به کار می‌گیرند و در واقعیت و بده بستان‌شان استفاده می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر