16 فروردين 1400 - 08:33
ایبِنا بررسی کرد؛

هدایت منابع بانکی به تولید؛ اولویت بانک مرکزی در ۱۴۰۰

یکی از اهدف کلیدی امسال بانک مرکزی هدایت منابع بانکی به سمت تولید و رفع موانع پشتیبانی بانک‌ها از تولید است.
کد خبر : ۱۲۳۱۸۵
بانکی

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ با نام گذاری سال ۱۴۰۰ توسط رهبر انقلاب به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»،  چراغ راه فعالان اقتصادی در سال جدید همانند سال های اخیر، بر محور تولید و رونق اقتصادی قرار گرفت. جایگاهی که نیازمند حمایت تمامی نهادها، وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط در امر تولید برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ می باشد. اما بر هیچ کس پوشیده نیست که سوخت تولید با تزریق منابع مالی و نقدینگی میسر می شود.


منابعی که در سال های اخیر علاوه بر نظام بانکی، بازار سرمایه را نیز به میدان آورده است. اما منبع جدید بازار سرمایه در نبود برنامه ریزی مناسب و کارشناسی، از هدف اولیه که تزریق منابع مالی به واحدهای تولیدی بود، فاصله گرفته است. در طرف دیگر، منابع بانکی قرار دارد که در روزهای کم فروغ بورس که نتیجه عدم برنامه ریزی صحیح مدیران مرتبط است، تنها امید فعالان اقتصادی برای راه اندازی واحد تولیدی مدنظر و بهره مندی از منابع مالی است.


در این باره دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز به تازگی در یادداشتی اینستاگرامی با اشاره به اولویت های بانک مرکزی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ تاکید کرد: "بسترسازی هدایت منابع بانکی به سمت تولید و رفع موانع پشتیبانی بانک‌ها از تولید. خصوصاً تاکید بر تامین مالی زنجیره تولید و نیز محدودسازی بنگاه‌داری بانک‌ها. "


توجه ویژه مقام بالادستی در سیاست گذاری پولی و ارزی کشور در شرایطی است که در مسیر تولید، بایستی سایر مسئولان اقتصادی نیز به یاری بانک مرکزی بشتابند. به طور مشخص، واضح است که در صورت رونق بازارهای موازی همچون مسکن، خودرو و سفته بازی و دلالی، هرگونه هدایت نقدینگی و منابع بانکی به سمت تولید، با شکست مواجه خواهد شد. پس پیش نیاز ورود منابع بانکی به تولید چیست؟ چه باید کرد؟


در پاسخ به این سوالات باید اظهار داشت که در گام نخست باید تمام نهادهای مرتبط با بازار ارز و ریال، به گونه ای برنامه ریزی و حرکت کنند که اولا کمبود کالا و خدمات در جامعه به وجود نیاید و دوما همسو با سیاست هدف گذاری تورمی بانک مرکزی گام بردارند. زیرا اگر اقتصاد ایران در شرایط حساس کنونی، از یک ثبات نسبی شاخص تورم در بازه مشخص بهره مند شود، مسلما می توان به از بین رفتن بستر ایجاد بازارهای موازی و سفته بازی امیدوار بود و سوما، رعایت انضباط بودجه در جهت جلوگیری از ایجاد کسری بودجه در سال جاری است.


به گفته پورابراهیمی؛ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس زمانی تولید در کشور رونق می‌گیرد و تسهیلات بانکی زمانی به هدف اصابت می‌کند که بتوانیم بازارهای موازی را به شکلی مدیریت کنیم که جذابیت تولید در اقتصاد کشور افزایش یابد.


بنابراین ضرورت امروز اقتصاد کشورمان در مسیر تولید ملی، اولا کاهش جذابیت بازارهای موازی با ایجاد ثبات اقتصادی و دوما هدایت نقدینگی و منابع بانکی به سمت پشتیبانی و شروع کسب و کار و تولید ملی است. سیاستی که در لیست اولویت های بانک مرکزی قرار گرفته است. هرچند باز هم تاکید می شود در این مسیر، استقلال بانک مرکزی و عدم فشارهای بودجه و چاپ پول به منابع این بانک، از الفبای ایجاد فضای مطلوب برای اثرگذاری سیاست های حمایتی از تولیدکننده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر