31 فروردين 1400 - 09:38

تعامل با دنیا بهترین راهکار ثبات اقتصاد و نرخ ارز

یک کارشناس اقتصادی معتقد است برای تحقق ثبات و نظام تک نرخی ارز، راه تراکنش‌های سیستم بانکی باید باز شود تا مراودات تجاری به آسانی انجام گیرد.
کد خبر : ۱۲۳۵۰۵
تجارت خارجی

تورج کاکوند در گفت وگو با ایبِنا با تاکید براینکه نظام تک نرخی ارز و ثبات در این بازار، حرف اول را در مملکت می زند، اظهار کرد: بدون شک اگر امسال ثبات نسبی ارز را داشته باشیم، شاهد تاثیر مثبت اقتصادی خواهیم بود.  


این کارشناس امور بانکی و پولی با اشاره به اینکه راه ثبات در اقتصاد و بازار ارز تعامل با دنیاست، افزود: در حال حاضر هر کشوری برنامه خاص خود را برای صادرات و واردات و به طور کلی اقتصاد دارد بنابراین اقتصاد کشورها باید مانند دانه‌های تسبیح با هم متصل باشد. 


وی تصریح کرد: برای تحقق ثبات و نظام تک نرخی ارز، راه تراکنش‌های سیستم بانکی باید باز شود و مراودات تجاری به آسانی انجام بگیرد. به طور قطع ثبات نرخ ارز آثار مثبتی در اقتصاد دنیا از جمله ایران خواهد داشت اما شرط و شروطی دارد.


این کارشناس امور بانکی و پولی با بیان اینکه باید مبادله آزاد با دنیا داشته باشیم و موانع تولید را از میان برداریم، گفت: نوسانات نرخ ارز یکی از موانع تولید به شمار می رود چرا که فعال اقتصادی تکلیف خودش را نمی‌داند که با چه نرخی واردات انجام دهد یا اینکه براساس چه نرخی باید صادرات کند که متاسفانه این بزرگترین مصیبت برای اقتصاد است.


کاکوند با اشاره به اینکه در سال های گذشته که در بانک مرکزی شروع به کار کردیم هم نرخ ارز ثابت نبود اما محدوده نوسان آن بسیار اندک بود، ادامه داد: این بلاتکلیفی‌ها در نهایت در بخش واردات منجر به گرانی کالای وارداتی یا کالای نهایی که با مواد اولیه وارداتی تولید شده، می‌شود. در بخش صادرات هم باعث افت شدید خواهد شد که در حال حاضر شاهد آن هستیم. بنابراین وقتی نرخ ارز نوسان داشته باشد، هم واردکننده، هم صادرکننده و هم اقتصاد مملکت ضرر می کند و تورم ماندگار خواهد شد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر