28 ارديبهشت 1400 - 13:13

ربیعی: امسال شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود

سخنگوی دولت اظهار کرد: قیمت ارز در نقطه متعادل خواهد ایستاد و در سال ۱۴۰۰ شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود.
کد خبر : ۱۲۴۱۵۵
علی ربیعی

به گزارش ایبِنا، سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات دولت برای رفع معضل  بیکاری  قشر آسیب پذیر گفت: کلا روندهای اقتصادی کشور را باید به دو فصل تقسیم بندی کرد. بررسی شرایط بعد از سال ۹۲ تا ۹۶نشان می دهد که پس از فضای تعاملی با جهان ارز به ثبات و تورم به حدود تک رقمی رسید، رشد متوسط در بین سال های ۹۲ تا ۹۶ تا احتساب فروش نفت ۴.۷ درصد و بدون فروش نفت ۴.۴ درصد بوده است. با شروع تحریم ها و  جنگ اقتصادی آمریکا متوسط رشد اقتصادی بین سال های ۹۷ تا ۹۹ با احتساب فروش نفت منفی ۴.۱ درصد بوده و بدون فروش نفت منفی یک  درصد بوده است. 


علی ربیعی ادامه داد: سالانه حدود ۶۰۰ هزار شغل نیز ایجاد شد، اما پس از جنگ اقتصادی و تقریبا ناچیز یا قطع شدن فروش نفت در برخی ماه ها و بستن کامل مبادلات بانکی شرایط اقتصاد تغییر کرد و می خواستند با فشار اقتصادی ایران را تسلیم کنند. متاسفم که بی انصافان حتی یک کلمه از جنگ نمی گویند.  


وی ادامه داد: اقتصاد ایران طی سالیان اخیر تحولات زیادی را از بعد شاخص های کلان اقتصاد تجربه کرده که شاخص های بازار کار نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. دولت برای تحرک بخشی در بازار کار، ایجاد فرصت های شغلی به خصوص برای جوانان، فارغ التحصـیلان دانشگاهی اقدامات و برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده است. این برنامه ها ضمن حفظ و صیانت از اشتغال موجود و آسیب‌پذیر، از طریق توانمند سازی و ارائه آموزش‌های شغلی و مهارتی، مداخلات توسعه ای و ظرفیت سازی کسب و کارها و تقویت زنجیره ارزش و کمک های فنی و اعتباری و منابع سرمایه ای و اعتباری بر توسعه اشتغال جدید و پایدار تمرکز دارند. 


ربیعی اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری و مشارکت دستگاه های اجرایی و نهادهای حمایتی، با اجرای برنامه های متعدد و متنوع از جمله حمایت از توسعه کسب و کارهای اشتغالزا در بخشهای مختلف اقتصادی در مناطق شهری و روستایی، اجرای برنامه‌های فعال بازار کار برای اشتغال پذیری افراد بیکار به ویژه جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، اعمال مشوق هایی به کارفرمایان بنگاه های اقتصادی برای جذب نیروی کار جدید (مانند معافیت حق بیمه سهم کارفرما و پرداخت یارانه دستمزد)، حمایت از مشاغل و کارآفرینی، زمینه ایجاد بیش از ۳۹۸ هزار فرصت جدید شغلی را از ابتدای دولت دوازدهم تا پایان سال ۹۹ فراهم کرده است. 


سخنگوی دولت رویکرد اصلی برنامه های اشتغالزایی دولت برای رفع بیکاری جوانان با سه کارکرد حمایتی، توسعه ای و برنامه های فعال همراه بوده است، بیش از ۷۲ درصد دستاوردهای ایجاد اشتغال در کشور (حدود ۲۸۶ هزار فرصت شغلی ایجاد شده) با کارکرد حمایتی و تمرکز بر فعالیت های با زمان بازدهی کوتاه مدت و حدود ۲۳ درصد با کارکرد توسعه ای و ۵ درصد با جهت گیری کارآفرینی حاصل شده است. ضمن آنکه، اصلاحات ساختاری و نهادی از جمله تقویت نظام آموزشی و توسعه کارآفرینی، راه اندازی سامانه های شغلی و ... از دیگر اقداماتی است که دنبال شده و در حال تکمیل است.


وی افزود: در بهار ۹۸-۹۹ حدود ۱.۵ میلیون نفر شغل خود را از دست دادند. مطلب در خور تامل آنکه، در حالی که سهم اشتغال جوانان(۱۵-۲۹ ساله) از کل اشتغال در بهار ۹۸ حدود ۲۱ درصد بوده است، ولی بیش از ۵۵ درصد فرصت های شغلی از دست رفته (معادل ۸۳۱ هزار) طی این دوره مربوط به جوانان بوده است. بنابراین، جوانان از شیوع کرونا آسیب بیشتری دیده‌اند. البته با فراگیری کرونا مساله اشتغال در همه کشورها دچار بحران شد که این شرایط ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد.


ربیعی گفت: نرخ بیکاری جوانان طی بهار ۹۸-۹۹ با حدود ۲ واحد درصد کاهش به ۲۱.۸ درصد رسیده است که علت آن مایوس شدن جوانان از پیدا کردن شغل در شرایط کرونا است. در نتیجه پدیده مذکور، نرخ مشارکت جوانان حدود ۶.۵ واحد درصد کاهش یافته و به ۳۲.۳ درصد رسیده است و در کاهش فشار عرضه نیروی کار جوانان نقش داشته است. البته حدود ۲۹۰ هزار نفر از شاغلان بیکار شده در دوران کرونا، در فصل تابستان مجدداً شاغل شده اند و حدود ۴۰ درصد برگشت به کار (معادل ۱۱۶ هزار نفر) در فصل تابستان مربوط به جوانان بوده است. 


به گفته وی، نرخ بیکاری جوانان طی تابستان ۹۸_۹۹ حدود ۱.۵ واحد درصد کاهش یافته است که از شدت کاهش آن نسبت به دوره بهار ۹۸-۹۹ اندکی کاسته شده است. در نتیجه اثر مایوس شوندگی، نرخ مشارکت جوانان طی این دوره حدود ۵ واحد درصد کاهش یافته که از شدت کاهش آن نسبت به دوره تابستان ۹۸_۹۹ کاسته شده است. جمعیت جوانان نیز طی این دوره ۲.۹ درصد کاهش یافته است.


سخنگوی دولت با بیان اینکه حدود ۱۷۶ هزار نفر از شاغلان بیکار شده در دوران کرونا، در فصل پاییز مجدداً شاغل شده اند که ۱۹.۹ درصد برگشت به کار (معادل۳۵ هزار نفر) مربوط به جوانان بوده است، اظهار کرد: بنابراین، از حدود ۸۳۱ هزار نفر جوان کشور که شغل خود را در بهار سال جاری از دست داده بودند، مجموعاً ۱۵۱ هزار نفر به بازار کار برگشته و شاغل شده اند (معادل ۱۸.۲ درصد) و مابقی در انتظار بازگشت به بازار کار و اشتغال در مشاغل قبلی یا مشاغل جدید هستند. 


ربیعی ادامه داد: با توجه به این که در نه ماهه امسال هم نرخ بیکاری جوانان و هم تعداد شاغلان و هم جمعیت آنها کاهش یافته است و امیدواریم با کاهش فراگیری کرونا در کشور بازگشت به شغل شتاب بیشتری پیدا کند. وی در پایان گفت: در نهایت اینکه قیمت ارز در نقطه متعادل خواهد ایستاد و در سال ۱۴۰۰ شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر