07 تير 1400 - 08:24

برای خرید اینترنتی، «نماد اعتماد» را فراموش نکنید

اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وب‌سایت‌های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در حال انجام است.
کد خبر : ۱۲۵۰۳۱
ای‌نماد

به گزارش ایبِنا، یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی است. برهمین اساس ساماندهی سایت‌های تجاری در کشور نیز موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی خواهد بود؛ به نحوی‌که مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از اینکه سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می کنند.


در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی یا به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد. نماد اعتماد الکترونیکی یک نشان دولتی است که صرفاً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وزارت صنعت، معدن و تجارت)، صادر شده و به کسب و کارهای اینترنتی با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا می شود. هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، اعتمادسازی و رسمیت‌دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در ابعاد مختلف اعم از امنیتی،‌ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. ساماندهی سایت‌های تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی به‌خصوص B۲C خواهد بود. 


اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وب‌سایت های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی انجام می گیرد. این نماد به شکل یک علامت در بالای سایت‌هایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. خریداران می باید با جستجو در فهرست وب سایت های مورد تایید، از صحت "نماد اعتماد الکترونیکی" به نمایش درآمده در وب سایت ها اطمینان حاصل کنند.


دلایل استفاده از نماد الکترونیکی


از مهم‌ترین عوامل مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کارهای اینترنتی به شرح زیر است:



  • شناسایی مالک کسب و کار و امکان مراجعه در صورت بروز اشکال در فرآیند خرید اینترنتی

  • کامل و صحیح بودن اطلاعات کالا یا خدمات ارائه شده.

  • پشتیبانی ازمحصولات و ارائه خدمات پس از فروش.

  • واضح بودن روند برگرداندن کالا و بازپس گیری پول.

  • محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران.

  • تائید امنیت سایت توسط مرکز ملی اعتماد.


طبق مطالعات انجام شده تائید کسب و کار اینترنتی توسط یک موسسه و مرکز ثالث، بیشترین تاثیر در مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار اینترنتی را دارد. خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء‌استفاده شود، می تواند برای شکایت از کسب و کار اینترنتی متخلف به مراجع قانونی اقدام کند. به همراه یکپارچه شدن فروشگاه های اینترنتی، تخلفات احتمالی در زمینه های کیفیت کالا، امنیت در فروش، تحویل به موقع کالا و شرایط بازپس گیری کالا و... کاهش و جلوگیری خواهد شد. ضمن اینکه فعالیت های خرده فروشی نیزمی توانند در قالب وب سایت پیاده سازی شوند.


همچنین فرایند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات نیز از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) و به صورت غیرحضوری انجام می ‏گیرد. به این ترتیب که متقاضی با مراجعه به این سامانه به آدرس enamad.ir، وارد بخش ورود به سامانه ثبت شکایات شده و با وارد کردن اطلاعات (نام و نام خانوادگی، شماره موبایل، آدرس ایمیل، شناسه کاربری، رمز عبور و تکرار رمز عبور) حساب کاربری خود را ایجاد می‌ کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر