18 تير 1400 - 10:41
ایبِنا بررسی کرد؛

جزییات تغییرات ۶ روزه نرخ دلار/ بازگشت به کانال ۲۴ هزار

نوسان شاخص ارزی در هفته‌ای که گذشت، از عقب نشینی دلار در تابلوی معاملاتی صرافی‌های مجاز و بازار آزاد حکایت دارد.
کد خبر : ۱۲۵۳۴۸
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ شش روز معاملاتی بازار ارز در هفته منتهی به میانه تیرماه ۱۴۰۰، با فراز  و فرود دلار در کانال بیست و پنج و بیست و چهار هزار تومانی همراه بوده است. جایی که دلار به دلیل افزایش تقاضا و تلاش سفته بازان و نوسان گیران، به کانال بیست و پنج هزار تومانی راه یافت، اما در ادامه هفته با حضور پرقدرت بازارساز و کاهش تقاضای کاذب، شاخص ارزی به کانال پایین تر بازگشت.


حال بررسی روند نوسانات نرخ دلار آمریکا در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور نشان می دهد؛ در اولین روز هفته (شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰) میانگین نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها با کاهش اندک نسبت به نرخ پایانی هفته قبل، به رقم ۲۴۹۲۰ تومان رسیده است؛ اما در دومین روز هفته (یکشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰) میانگین نرخ فروش دلار آمریکا در این صرافی ها به دلیل افزایش تقاضا، به کانال بالاتر یعنی رقم ۲۵۰۲۱ تومان افزایش یافته است.


روند افزایشی دلار در سومین روز هفته (دوشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰) متوقف شد و میانگین بهای اسکناس آمریکایی با افت نسبت به روز قبل، به رقم ۲۴۷۵۵ تومان رسید. روندی که در سه روز پایانی هفته نیز ادامه داشت و نرخ دلار آمریکا در معاملات روز سه شنبه (۱۵ تیرماه ۱۴۰۰) با افت ۱۳۱ تومانی به نرخ ۲۴۶۲۴ تومان رسید.


اما در پنجمین روز هفته (چهارشنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰)، در شرایطی که کاهش تقاضا در بازار مشهود بود، هر اسکناس دلار آمریکا با کاهش ۱۵۷ تومانی نسبت به روز قبل، ۲۴۴۶۷ تومان ارزشگذاری شد.


در نهایت، بازار ارز در ایستگاه پایانی هفته (پنجشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰) و در ادامه تداوم روند نزولی شاخص ارزی، با افت بیشتر نرخ دلار همراه شد. به گونه ای که میانگین نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور به رقم ۲۴۳۵۰ تومان رسید که نسبت به روز چهارشنبه ۱۱۷ تومان و نسبت به اولین روز هفته نیز ۵۷۰ تومان ارزان تر شد.



از سوی دیگر، با کاهش پلکانی دلار در صرافی های مجاز، شاهد افت نسبی دلار در بازار آزاد نیز بودیم، به گونه ای که دلار آمریکا در بازار آزاد از کانال بیست و پنج هزار تومانی عقب نشینی کرد و در محدوده ۲۴۹۰۰ تومان در پایان هفته گذشته، قیمت گذاری شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر