ایبِنا بررسی کرد؛

بانک‌های بزرگ فرانسه را بشناسید

سیستم بانکداری فرانسه به دلیل عضویت در اتحادیه اروپا همواره تلاش دارد یک سیستم منظم و پایدار مالی باشد. اما بانک‌های بزرگ این کشور کدامند و چه نقشی در تحقق این امر دارند؟
کد خبر : ۱۲۵۸۷۷
بانک های فرانسه

به گزارش ایبِنا، فرانسه یکی از کشورهای حوزه یورو است که سیستم بانکداری بسیار منظم و کارآمدی دارد که البته هنوز در آن، بانک‌های فیزیکی محبوبیت بیشتری نسبت به بانک‌های دیجیتالی دارند. طبق گزارش مجله فایننشال فرانسه، ۱۰ بانک فرانسه در بین ۵۰ بانک امن دنیا قرار دارند؛ در سال ۲۰۱۸، بانک‌های فرانسه ۳۶۲ هزار و ۸۰۰ نفر را استخدام کردند.


بانک مرکزی فرانسه Banque de France است که شعبه اصلی آن در پاریس قرار دارد. وظیفه این بانک هدایت استراتژی مالی فرانسه، تضمین ثبات اقتصادی و ارائه خدمات به خانواده‌ها و تجارت‌های کوچک و متوسط است. فرانسه در حوزه یورو است، بنابراین از این واحد پولی استفاده می‌کند.


کارت اعتباری رایج در فرانسه سی. ‌بی(carte bancaire) است؛ سی‌بی کارت معمولاً وقتی صادر می‌شود که در یکی از بانک‌ها حساب باز کنید. در مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۴ انجام شد، بیش از ۹۴ درصد از مردم فرانسه که بالای ۱۵ سال دارند دارای یک کارت سی‌بی هستند. گرفتن این کارت نسبتاً آسان است.


کشور فرانسه بانک‌های مختلفی از جمله بانک‌های ملی، موسسات مالی محلی، بانک‌های بین‌المللی، بانک‌های اینترنتی و موبایل بانک‌ها دارد. در حال حاضر بیش از ۲۶۶ بانک در فرانسه فعالیت می‌کنند. بیش از ۳۰۰ موسسه اعتباری دیگر مثل بانک‌های دوجانبه (mutual) و بانک‌های اعتباری شهرداری نیز در این کشور وجود دارد.


سیستم بانکی فرانسه در مقایسه با دیگر نقاط اروپا متمرکزتر است. معدود نام‌های بزرگی چون BNP Paribas (قدیمی‌ترین بانک که در سال ۱۸۴۸ تاسیس شده)، کردیت اگریکول  Credit Agricole، بی‌پی‌سی‌ای BPCE، سوسیت ژنرال Societe Generale و بانک پوستال La Banque Postale در این کشور مشغول فعالیت‌اند. در این گزارش به معرفی دو بانک شاخص این کشور یعنی بی. ان. پی پاریبا و کردیت اگریکول می‌پردازیم.


بی. ان. پی پاریبا هشتمین بانک جهان در قلب پاریس


«بی. ‌ان. ‌پی پاریبا» گروه بانکداری فرانسوی است که هم‌اکنون به‌عنوان هشتمین بانک بزرگ جهان بر پایه میزان دارایی‌ها، شناخته می‌شود. شعبه مرکزی این بانک در شهر پاریس قرار دارد و شعبه دوم آن نیز در لندن مستقر است. این بانک در ژوئن ۲۰۱۴ بعلت نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، کوبا و سودان، در مجموع ۸٫۹ میلیارد دلار جریمه شد.



تاریخچه بانک بی. ان. پی پاریبا


بانک بی‌ان‌پی پاریبا از ادغام بانک ملی پاریس بی. ‌ان. ‌پی و شرکت پاریبا در سال ۲۰۰۰ به‌وجود آمد. در آوریل ۲۰۰۹ این شرکت ۷۵ درصد سهام بانک فورتیس را خریداری کرد و نوع بانکداری بلژیکی، باعث شد، که بی. ‌ان. پی پاریبا به بزرگ‌ترین بانک در منطقه یورو، از نظر حجم سپرده‌ها، تبدیل شود؛ گرچه در مجموع این بانک پس از گروه سانتاندر، در رتبه دوم از بزرگترین بانک‌های منطقه یورو جای دارد.


ریشه‌های تاسیس این بانک به سال ۱۸۶۹ بازمی‌گردد که گروهی از بانکداران و سرمایه‌گذاران فرانسوی، به رهبری آدرین دلاهانته، ادموند هوبرت و هنری کرناشی، اقدام به راه‌اندازی بانک پاریس نمودند. نخستین شعبه این بانک در نزدیکی اوپرا در شهر پاریس افتتاح شد.


«جاناتان رافائل بیشوفشیم» به همراه برادرش هم در هلند اقدام به گشایش بانک NCDB  کردند که بیشتر به انجام امور اعتباری می‌پرداخت. پس از پایان جنگ جهانی دوم، ایالات فرانسوی زبان تصمیم گرفتند که از بانک‌ها و شرکت‌های اعتباری برای تجدید بنای ملی استفاده نمایند.


رنه پلون وزیر امور مالی، بازسازی سازمانی در صنعت بانکداری را با حجم زیاد راه‌اندازی نمود. قانون در دوم دسامبر ۱۹۴۵ با ارائه تعریف مجدد از تنطیم چارچوب کنترل صنعت تصویب شد و به بانک فرانسه و چهار شعبه آن ابلاغ گردید و از اول ژانویه ۱۹۴۶ اجرایی شد.


سهام این شرکت‌ها به ایالات فرانسوی داده شد که به معنای مالکیت کامل انستیتوهای مالی بود. هیات مدیره منحل شد و ۱۲ مدیر جدید در هر بانکی جایگزین شدند؛ BNCI  و CNEP در سال ۱۹۶۶ ادغام شدند تا BNP را شکل دهند. این شرکت در سال ۱۹۹۳ خصوصی‌ شد و در سال ۲۰۰۰ ضمن ادغام با پاریبا، بانک جدیدی تشکیل داد.



حوزه فعالیت شرکت بی‌ ان‌ پی پاریبا


این بنگاه در واقع یک بانک عمومی است که به سه زیر مجموعه تقسیم شده است:



  • بانکداری عمومی (که مشتریان به شیوه سنتی و حضوری، برای دریافت خدمات مراجعه می‌نمایند).

  • بانکداری شرکتی

  • بانکداری سرمایه‌گذاری(سرمایه‌گذاری راه‌حل‌هایی برای سرمایه‌گذاری که شامل مدیریت سرمایه یا خدمات املاک است.)


بازارهای محلی این بانک در کشورهای فرانسه، ایتالیا و بلژیک واقع است، البته بی‌ان‌پی پاریبا شعبی در آمریکا، هلند، ترکیه، اوکراین و آفریقای شمالی دارد. علاوه بر آن در زمینه بانک‌های سرمایه‌گذاری فعالیت‌هایی را در لندن، نیویورک، هنگ کنگ و سنگاپور انجام می‌دهد.



وبسایت بانک بی. ان. پی پاریبا


بانک کردیت اگریکول؛ دومین بانک بزرگ فرانسه


کردیت اگریکول (Cridit Agricol) دومین بانک بزرگ فرانسه و یازدهمین بانک دنیا از نظر میزان دارایی است. این بانک در سال ۱۹۹۰ به عنوان یک گروه بانکداری بین‌المللی تاسیس شد و به خاطر فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی، به بانک سبز (Green Bank)  هم شهرت یافت.


این بانک در بزرگترین بازار بورس اروپایی یعنی یورونکست حضور فعال دارد و به عنوان بخشی از شاخص کاک ۴۰، شاخصی فرانسوی در بازار بورس که میزان ارزش بازار سرمایه ۴۰ شرکت اول از میان ۱۰۰ شرکت دارای بالاترین میزان ارزش بازار را نشان می‌دهد، مطرح است.



تاریخچه بانک کردیت اگریکول


در پنجم نوامبر ۱۸۹۴، کشاورزان محلی فرانسوی به تشکیل بانکی از تعاونی کشاورزان رای مثبت دادند و برای نخستین بار در تاریخ فرانسه، امکان استفاده از خدمات مالی، وام‌های مناسب و اولویت‌های اقتصادی ویژه این حرفه، برای کشاورزان به وجود آمد. مسئولیت این بانک‌های محلی به عهده نمایندگان کشاورزان بود و اعتماد مشتریان بانک در مدت چهار سال توانست مقدمات تاسیس یک گروه بانکداری بزرگ در فرانسه را فراهم کند.


در جریان جنگ جهانی اول، هر منطقه یک شعبه بانک محلی داشت که وام‌های کوتاه مدت به مشتریان پرداخت می‌کرد. با وجود به دست آمدن سرمایه مناسب از سوی بانک‌های محلی، جنگ جهانی اول باعث شد که دولت فرانسه مصمم شود به جای بانک‌های محلی، یک بانک مرکزی تاسیس کند.


دولت از کردیت اگرویکول دعوت کرد که به اوضاع زمین‌های کشاورزی رسیدگی کند و به کشاورزان کمک کند مزارع کشاورزی آسیب دیده را احیا کنند. تا سال ۱۹۲۰، تلاش‌های مستمر این بانک و اهمیت دادن دولت به بخش کشاورزی، زمینه‌های ایجاد وزارت کشاورزی در دولت را مهیا کرد و شعبه مرکزی بانک کردیت اگریکول آغاز به کار کرد.


از سال ۲۰۰۱ این بانک به عنوان یک گروه مالی کاملا مستقل از دولت، وارد بازار بورس اروپا (یورونکست) شد و همچنان برای گسترش جغرافیایی و تنوع خدمات خود به مشتریان تلاش می‌کند. ۳۹ بانک منطقه‌ای به عنوان بانک‌های زیر مجموعه Crédit Agricole Group فعالیت می‌کنند و این موضوع باعث شده است که کردیت اگریکول در زمینه بانکداری خرد، جایگاه اول فرانسه و هشتم اروپا را به دست بیاورد، بنابرین یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان است.


فعالیت‌های بین‌المللی بانک کردیت اگریکول


بانک کردیت اگریکول در ۶ قاره و ۴۰ کشور دنیا، شعبه‌های فعال دارد و فعالیت زیاد صفحه‌های منصوب به این بانک در تمام شبکه‌های مجازی، یکی از مهم‌ترین دلایل آشنایی مردم به خصوص جوانان اروپایی با این بانک و فعالیت‌های آن است.


مدیران بانک کردیت اگریکول، از گذشته تاکنون به موضوعات تبلیغاتی این بانک اهمیت بسیاری می‌ داده‌اند. پنج شعار معروف و چهار لوگو، نشان‌دهنده اهداف و فعالیت‌های مهم این بانک از گذشته تا کنون بوده است.



اولین شعار کردیت اگریکول در سال‌های ۱۹۷۶-۱۹۷۸ «احساس مشترک، به خانه نزدیک‌تان می‌کند» بود که ترجمه عبارت Common sense close to home است. در سال‌های ۱۹۸۷-۱۹۹۴ عبارت «احساس مشترک در عمل» یا Common sense in action شعار این بانک بود.


«تخیل، با احساس مشترک راهنمایی می‌شود» و «یک رابطه پایدار، زندگی شمارا تغییر می‌دهد» از دیگر شعارهای این بانک تا قبل از سال ۲۰۱۱ بود. شعار کنونی بانک «احساس مشترک، آینده‌ای دارد» یا Common sense has a future به همراه آخرین لوگوی بانک که در سال ۱۹۸۷ طراحی شده‌است به عنوان نمای تبلیغاتی این بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر