22 مرداد 1400 - 10:28
دو روی سکه بازار در هفته‌ای که گذشت؛

افزایش نرخ طلا همزمان با رشد نرخ ارز

بررسی روند بازارها در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد در آغازین روزهای دولت جدید، قیمت سکه و طلا تحت تاثیر چند عامل اصلی دچار نوسان شده و به مرور افزایش یافته است.
کد خبر : ۱۲۶۱۵۸
ارز طلا سکه

به گزارش ایبِنا، نیمه دوم ماه مرداد را در حالی سپری می‌کنیم که سید ابراهیم رئیسی در مقام ریاست جمهوری سوگند یاد کرده است. البته این امر هنوز به معنای روی کار آمدن دولت جدید نیست چرا که تا زمانی که کابینه دولت از سوی مجلس تایید نشده و نهایی نشود کابینه دولت قبل اداره امور را ادامه خواهد داد.


همین امر، به طور طبیعی بر روند معاملات در بازارهای مالی مختلف تاثیر می‌گذارد. تجربه نیز نشان می‌دهد که در آستانه تغییر و تحولات دستگاه اجرایی کشور، اخبار، شایعات و گمانه‌زنی‌ها نیز افزایش می‌یابد.


در ایران، یکی از بازارهایی که تحت تاثیر این اخبار و حواشی قرار می‌گیرد بازار ارز است. اهمیت این بازار از آن رو است که به طور مستقیم بر دیگر بازارهای مالی از جمله بازار سکه و طلا نیز تاثیر می‌گذارد. البته این تنها عامل محرک بازار سکه و طلا نیست. بلکه معیارهای دیگری از جمله نرخ جهانی طلا را نیز باید بر این بازار تاثیرگذار دانست.


با این پیش زمینه می‌توان پی برد که در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا با نوسانات زیادی همراه بوده است که دو عامل اصلی افزایش نرخ ارز در ایران و نوسان شدید نرخ طلا در بازاهای جهانی را می‌توان دلیل این اتفاق دانست. برای درک بهتر این موضوع بهتر است نگاهی به روند روزانه تغییرات قیمت‌ها در بازار سکه و طلای ایران بیاندازیم که در ادامه می‌خوانید؛


شنبه، ۱۶ مرداد


در آغاز هفته گذشته، که با کاهش ۵۰ دلاری قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی به ۱۷۶۴ دلار رسید، قیمت سکه و طلا در بازار ایران بیشتر تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز قرار گرفت. چراکه نرخ دلار کانال ۲۵ هزار تومان را رد کرد.


در این روز، سکه طرح قدیم، ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان،  سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان،  نیم سکه ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان،  ربع سکه  ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش رسید.


همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۷۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان فروخته شد.


یکشنبه، ۱۷ مرداد


روز یکشنبه، در حالی که قیمت هر انس جهانی ۱۷۶۴ دلار قیمت‌گذاری شده بود، به دلیل بالا رفتن نرخ ارز در بازارهای داخلی، باز هم شاهد افزایش قیمت طلا و سکه بودیم.


بدین ترتیب، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شد.


همچنین، هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۸۲ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۸۵ هزار تومان به‌ فروش رسید.


دوشنبه، ۱۸ مرداد


هرچند در میانه هفته، نرخ ارز در کانال ۲۵ هزار تومان ثابت ماند اما کاهش مجدد و ۱۸ دلاری قیمت انس جهانی و رسیدن آن به ۱۷۴۷ دلار در روز دوشنبه باعث افت قیمت طلا و سکه در بازار ایران شد.


به این ترتیب، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته شد.


از این رو، هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۸۲ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد.


سه‌شنبه، ۱۹ مرداد


روز سه‌شنبه، که بار دیگر قیمت هر انس طلای جهانی دچار کاهش ۴ دلار شد و به رقم ۱۷۳۴ دلار رسید، اما در بازار ایران، این بالا رفتن نرخ ارز تا مرز ۲۶ هزار تومان بود که بر بازار طلا و جواهر تاثیر گذاشت و باعث افزایش قیمت‌ها شد.


به طوری که قیمت سکه تمام ۴۰ هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه ۵۰ هزار تومان و طلای ۱۸ عیار نیز حدود ۵ هزار تومان افزایش یافت.


در نتیجه، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته شد.


چهارشنبه ۲۰، مرداد


روز چهارشنبه، قیمت هر انس طلای جهانی، ۲ دلار دیگر نیز سقوط کرد و به ۱۷۳۲ دلار رسید، اما در این روز کماکان بازار سکه و طلا تحت تاثیر افزایش نرخ ارز در داخل بود که طی ان دلار به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان نیز نزدیک شد.


به این ترتیب، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان،  ربع سکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شد.


همچنین، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۰۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.


پنج‌شنبه، ۲۱ مرداد


اما در آخرین روز هفته، در کنار نوسانات نرخ ارز در کانال ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت هر انس طلای جهانی نیز با رشد ناگهانی همراه بود و یکباره با رشد ۲۱ دلاری به ۱۷۵۳ دلار بازگشت. امری که باعث شد در بازارهای داخلی نیز شاهد افزایش قیمت طلا و سکه باشیم.


در نهایت در روز پنج‌شنبه، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان،  سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان،  نیم سکه ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان،  ربع سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته شد.


همچنین، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۸۰۸ هزار تومان فروخته شد.


در مجموع می‌توان گفت، در هفته‌ای که از آغاز کار ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی می‌گذارد و فهرست کابینه احتمالی برای بررسی و رای اعتماد تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، علاوه بر نرخ جهانی طلا، این نوسان نرخ ارز بوده است که به افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا دامن زده است.


دلیل این نوسانات و افزایش‌ها در بازار ارز نیز ریشه در ابهام بازیگران بازار سرمایه در نحوه چینش کابینه دولت جدید، شدت گرفتن موج پنجم ویروس کرونا و حواشی و اخبار منفی درباره طرح مجلس برای صیانت از فضای مجازی دارد که همه این موارد یک جو روانی را در بازار ایجاد کرده‌اند.


باید دید در هفته پیش رو، مشخص شدن کابینه دولت جدید و بهبود روند واکسیناسیون گروه‌های هدف از یک‌ سو و اظهارات مسئولان دولت سیزدهم در رابطه با بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها از سوی دیگر، چه تاثیری بر بازارهای مالی به ویژه بازار ارز و بازار سکه و طلا خواهد گذاشت. در این هفته همچنین از اتفاقات سیاسی پیرامون از جمله اشغال شهر زیبای هرات به دست گروه تروریستی طالبان نیز نباید غافل شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر