14 شهريور 1400 - 14:03
ایبِنا بررسی کرد؛

بیشترین سپرده‌گذاری ریالی صندوق توسعه در کدام بخش‌ها انجام شد؟

گزارش عملکرد ریالی صندوق توسعه ملی از ابتدای تاسیس تا پایان آذرماه سال ۹۹ نشان می‌دهد که در بخش‌های صنعت و معدن، گردشگری، صنایع تبدیلی، آب و کشاورزی بیشترین میزان سپرده‌گذاری انجام شده است.
کد خبر : ۱۲۶۶۳۸
صندوق توسعه ملی

به گزارش ایبِنا، صندوق توسعه ملی پس از انحلال صندوق ذخیره ارزی با هدف کاهش وابستگی بودجه عمومی به درآمدهای نفتی ایجاد شد تا به‌ این وسیله درآمدهای نفتی به جای هزینه در مخارج جاری کشور به ثروت‌های ماندگار و بین نسلی تبدیل شود و این صندوق  براساس اساسنامه خود می‌تواند به سه بخش خصوصی، عمومی، غیردولتی و تعاونی‌ها، تسهیلات ارزی و ریالی پرداخت کند.


صندوق توسعه ملی طی چند روز گذشته گزارش عملکرد خود را به تفکیک نوع منابع مالی طرح‌های متقاضی تسهیلات از محل ارزی و ریالی تهیه و تدوین کرده که در زیر بخش ریالی آن مورد توجه قرار گرفته است.


براساس گزارش عملکرد صندوق توسعه از ابتدای تاسیس صندوق تا پایان سال ۹۳، مبلغ ۲۱۱ هزار میلیارد ریال در قالب قراردادهای عاملیت ریالی با بانک‌های عامل منعقد شده است. از محل این نوع قراردادها و براساس نظام‌نامه ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات ریالی، مبلغ ۱۱۸.۸ هزار میلیارد ریال به بیش از ۱۳ هزار طرح معرفی شده از طرف این بانک‌ها، اختصاص و به حساب آن‌ها واریز شده که بیش از ۵۶ درصد این منابع نسبت به کل مبلغ قراردادهای منعقده، توسط این بانک‌ها جذب شده است.  


صندوق توسعه ملی همچنین از سال ۱۳۹۴ تاکنون و به منظور انجام تکالیف قانونی خود و با هدف تامین مالی طرح‌های متقاضی دریافت تسهیلات ریالی، اقدام به سپرده‌گذاری ریالی در ۲۶ بانک دولتی، خصوصی و موسسه مالی کرده است.


در همین راستا از سال ۹۴ تا پایان آذرماه سال ۹۹ مبلغی بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد ریال از محل تسعیر منابع ارزی صندوق طبق بندهای (الف) و (ب) ماده (۵۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، سود و اصل عودت داده شده سپرده‌های صندوق نزد بانک‌ها و منابع ارزی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری به بانک‌ها و موسسات سپرده‌پذیر تخصیص داده شده است.


از مبلغ فوق معادل ۵۰۳ هزار میلیارد ریال (حدود ۸۴ درصد) مربوط به اجرای قانون ماده (۵۲) قانون الحاق(۲) و بند(الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و معادل ۹۷.۵ هزار میلیارد ریال (حدود ۱۶ درصد) آن نیز مربوط به اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری است.


لازم به یادآوری است براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه مدیریت فرایند اعطای تسهیلات صندوق، از مجموع مبلغ ۵۰۳ هزار میلیارد ریال منابع سپرده‌گذاری ریالی صندوق تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۹ (به جز منابع قانون اشتغال روستایی)، بیش از ۶۴ درصد منابع (معادل مبلغ ۳۲۸ هزار میلیارد ریال) توسط بانک‌های عامل جهت تامین مالی حدود ۹۷ هزار طرح به متقاضیان تخصیص داده شده و مبلغ ۸۱ هزار میلیارد ریال نیز از محل قراردادهای فعال به عنوان منابع آزاد قابل تخصیص نزد بانک‌های عامل موجود است.


همچنین از کل مبلغ منابع سپرده‌های ریالی ذیل قانون مذکور، ۵۵ درصد در بخش صنعت و معدن، حدود ۷ درصد نیز در بخش گردشگری، ۱۰ درصد در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی و ۲۸ درصد در بخش آب و کشاورزی سپرده‌گذاری شده است.


علاوه بر این بخش از منابع سپرده‌گذاری شده مذکور ۵۶ درصد به قراردادهای ویژه سرمایه در گردش و ۴۴ درصد به قراردادهای ویژه سرمایه ثابت (طرح) اختصاص یافته که میزان جذب این قراردادها به ترتیب ۷۱ و ۵۷ درصد است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر