29 شهريور 1400 - 08:31

تسکین فشار تحریم‌ها با عضویت در سازمان شانگهای

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت گفت: عضویت در سازمان همکاری شانگهای می‌تواند در تسکین فشارهای تحریم به ما کمک کند و از این بستر می‌توانیم با کشورهای عضو همکاری بیشتری داشته باشیم.
کد خبر : ۱۲۷۰۱۲
سیدآقازاده

به گزارش ایبِنا، ایران سرانجام پس از یک دهه انتظار عضو دائم سازمان همکاری‌ شانگهای شد و به گفته بسیاری از کارشناسان این حوزه، حضور و عضویت ایران به‌ عنوان عضو دائم یک نهاد امنیتی، دفاعی و البته اقتصادی با حضور کشورهایی نظیر روسیه، چین، هند و البته قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و پاکستان یک گام به جلو در دیپلماسی و سیاست خارجی برای تمرین در یک سطح فراتر از روابط دوجانبه با کشورهاست.


از سوی دیگر عضویت در این پیمان به طور قطع دارای مزایایی است که یکی از آنها هموارکنندگی مسیر اجرای پیمان‌های اقتصادی نظیر اوراسیا، آسه ‌آن و دیگر پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای است و به همین دلیل ایران با ورود به جمع اعضای دائم پیمان شانگهای از این فرصت بهره‌مند شده که بتواند در روند تصمیم‌گیری‌های پیمان‌های اقتصادی در حوزه آسیا و اقیانوسیه نقش متفاوت‌تری از گذشته را ایفا کند.


مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با اشاره به همکاری‌های مالی بین اعضای این سازمان، گفت: اتحادیه بین بانکی در سازمان شانگهای وجود دارد که در حال فعالیت است و جلسات آن برگزار می شود. 


سید رضا سیدآقازاده در گفت وگو با ایبِنا تصریح کرد: در دیگر بخش های اقتصادی مانند تجارت موافقتنامه و چارچوب خاصی مشخص نشده است اما تدبیراتی اندیشیده شده و تاکیداتی صورت گرفته تا تسهیل تجاری انجام و همکاری ها بیشتر شود. 


وی ادامه داد: پیشنهاداتی نیز برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در سازمان همکاری شانگهای مطرح است که پیگیری خواهد شد. همچنین تسهیل فعالیت ها و موافقتنامه گمرکی بین اعضا امضا و توافق شده است که تاثیر بسزایی در روابط تجاری با کشورهای عضو دارد. 


مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بیشتر فعالیت های سازمان همکاری شانگهای تنها معطوف به اقتصاد نیست، گفت: هرچند مباحث اقتصادی بخش قابل توجهی از تاکیدات و توافقات و مطالبی بوده که در چارچوب سازمان بحث شده است. در چارچوب این سازمان همکاری ها در زمینه های علمی و فناوری و حمل و نقل، کشاورزی، نظامی و امنیتی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. 


به گفته سیدآقازاده، عضویت ما در سازمان کمک خواهد کرد و شرایطی را فراهم می کند که به عنوان یک زیرساخت از آن استفاده کنیم و با بهره گیری از ظرفیت های سازمان ، اهدافی که در توسعه تجاری داریم را محقق سازیم. 


وی با تاکید براینکه عضویت در سازمان همکاری شانگهای می تواند در تسکین فشارهای تحریم به ما کمک کند، افزود: چرا که وارد چارچوبی می شویم که می توانیم با کشورهای عضو سازمان همکاری بهتر و بیشتر داشته باشیم اما اینطور نیست که یک ساختار مالی و پولی متفاوتی وجود داشته باشد. سازمان هنوز چنین ساختاری را ایجاد نکرده است که الیته کشورهای عضو از این ایده حمایت می‌کنند و این احتمال وجود دارد که چنین ساختاری که متفاوت از ساختار کنونی مالی باشد، شکل بگیرد. سازمان همکاری شانگهای در بخش اقتصادی هنوز کار زیادی برای انجام دارد که امیدواریم با عضویت ایران بتوانی این مسائل را بیشتر پیگیری و تقویت کنیم. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر