بهبود پیش‌بینی رشد اقتصادی روسیه برای سال ۲۰۲۱

آژانس رتبه‌بندی بین‌المللی اس اند پی، چشم‌انداز رشد اقتصادی روسیه برای سال ۲۰۲۱ را ارتقا داد.
کد خبر : ۱۲۷۲۱۵
رشد اقتصادی روسیه

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، بر اساس یک نظرسنجی که روز سه شنبه منتشر شد، آژانس رتبه بندی بین المللی اس اند پی چشم انداز خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی روسیه در سال جاری نسبت به پیش بینی قبلی خود که ۳.۷ درصد بود تا ۴ درصد افزایش داده است.


این سند، با تمرکز بر بازارهای نوظهور، پیش بینی تولید ناخالص داخلی روسیه در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را نیز ارائه می دهد و تحلیل گران این آژانس پیش بینی می کنند که اقتصاد این کشور به ترتیب ۲.۶ و ۲ درصد در دو سال آینده رشد کند. این آژانس تورم روسیه را در سال ۲۰۲۱، ۶.۱ درصد تعیین کرده، اما پیش بینی می کند که این نرخ تورم در سال آینده  تا ۴.۲ درصد کاهش یابد.


بر اساس این نظرسنجی، نرخ سود کلیدی بانک مرکزی این کشور در سال ۲۰۲۱ به ۷ درصد در سال می رسد، در حالی که میزان فعلی ۶.۷۵ درصد است. تحلیل گران پیش بینی می کنند که نرخ روبل روسیه در برابر دلار آمریکا در پایان امسال در ۷۲ روبل متوقف شود، اما تا سال ۲۰۲۴ به تدریج تا ۷۷.۵ روبل در هر دلار برسد. انتظار می رود نرخ بیکاری در کشور امسال ۴.۹ درصد باشد، اما در مدت سه سال به ۴.۶ درصد کاهش می یابد.


این آژانس چشم انداز کشورهای در حال ظهور در اروپا، خاورمیانه و آفریقا را هم ارائه کرده و در کل روند صعودی رشد تولید ناخالص داخلی را پیش بینی کرده که عمدتا ناشی از افزایش مصرف و صادرات است. با این حال، تحلیل گران خاطرنشان کردند که تورم در بازارهای نوظهور کشورهای اروپایی تحت تاثیر افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی و اختلال در زنجیره تامین در نتیجه سرعت بیشتر رشد اقتصادی همچنان در حال افزایش است. این آژانس هشدار داد که دو ریسک اصلی برای رشد اقتصادی اقتصادهای نوظهور شامل واکسیناسیون ناکافی و نرمال شدن سریعتر سیاست پولی ایالات متحده است.


اخیراً موسسه رتبه بندی فیچ نیز پیش بینی خود را از رشد اقتصادی روسیه در سال ۲۰۲۱ تا بیشتر از ۴.۳ درصد بهبود بخشیده است. در همین حال، بر اساس بیانیه اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اقتصاد این کشور امسال به طور کامل بر افول اقتصادی ناشی از همه گیری سال گذشته کووید -۱۹ غلبه کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر