03 آبان 1400 - 09:43

پرداخت تسهیلات بدون ضامن در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

مدیرعامل بانک مهر ایران از پرداخت تسهیلات بدون نیاز به ضامن در این بانک خبر داد.
کد خبر : ۱۲۷۸۱۵
دکتر مرتضی اکبری 5

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک مهر ایران، تأمین تضامین یکی از چالش‌هایی است که متقاضیان دریافت تسهیلات بانکی با آن مواجهند. یافتن فردی معتبر که حداقلی از شرایط مورد پذیرش بانک‌ها را داشته باشد و بپذیرد که ضمانت شما را بر عهده گیرد، سخت است. حال اگر قرار باشد برای مبالغ سنگین‌تر دو ضامن با چنین ویژگی‌هایی ارائه کنید، شرایط سخت‌تر هم می‌شود.


اگر بانکی علاوه بر اینکه شرایط ضامن را تسهیل کرده، به شما تسهیلات بدون ضامن نیز ارائه کند و در صورتی که شما مشتری خوش‌حسابی باشید، از ارائه ضامن معاف شوید، چه حسی پیدا می‌کنید؟ اکنون بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پیشگام حذف ضامن برای دریافت تسهیلات و ملاک قرار دادن اعتبارسنجی مشتری شده است.


در همین رابطه دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک مهر ایران اظهار کرد: این بانک در حوزه دریافت تضامین  انعطاف بسیار بالایی نسبت به سایر بانک‌ها دارد. علتش هم این است که بخش قابل توجهی از مردم برای دریافت تسهیلات با مشکل ضامن روبه‌رو هستند و همین موضوع باعث شده از دریافت تسهیلات محروم شوند یا با چالش جدی روبه‌رو شوند.


اکبری افزود: ما هم کارمند دولت و هم دارنده جواز کسب را به عنوان ضامن قبول می‌کنیم. در این حوزه ما تابع مقررات اعلامی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی هستیم، اما انعطاف به خرج می‌دهیم. طبق مقررات اعلامی شورای پول و اعتبار برای وام‎های تا ۱۰۰ میلیون ریال یک ضامن و برای وام‌های بیشتر از ۱۰۰ میلیون ریال باید دو ضامن بگیریم.


وی خبر خوشی را برای مشتریان و متقاضیان تسهیلات اعلام کرد: در حال حاضر ما بخش مهمی از تسهیلاتمان را بدون ضامن پرداخت می‌کنیم. اینکه شخصی از این تسهیلات برخوردار شود یا خیر، به رفتار مالی خودش و خوش‌حسابی فرد باز می‌گردد.


مدیرعامل بانک مهر ایران یادآوری کرد: ۹۹ درصد مشتریان ما خوش‌حساب هستند و تنها یک درصد آن‌ها اقساط را به موقع پرداخت نمی‌کنند. ما پایین‌ترین نرخ مطالبات به مصارف را در شبکه بانکی به دست آورده و بهترین عملکرد را در این حوزه داریم. در ۵ سال اخیر نرخ مطالبات به مصارف بانک مهر ایران حدود یک درصد و حتی کمتر از یک درصد بوده که این نسبت هم در کشور هم در سطح بانک‌های بین‌المللی کم‌نظیر است. با توجه به این موضوع، به این نتیجه رسیدیم که نباید همه مشتریان را به یک چشم نگاه کنیم.


اکبری در ادامه گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد مشتریان ما خوش‌حساب هستند، یعنی فارغ از الزام ضامن یا... به موقع نسبت به پرداخت تسهیلاتشان اقدام می‌کنند. این بدان معنی نیست که ۴۰ درصد باقی مانده مشتریان خوش‌حساب نیستند؛ بلکه به آن معنی است که با توجه به فشار ناشی از ضمانتی که به بانک سپرده‌اند، نسبت به پرداخت اقساط اقدام می‌کنند و البته در بین این‌ها نیز یک درصد به موقع قسط خود را نمی‌پردازند. پس ما با سه دسته مشتری در این حوزه روبه‌رو هستیم.


وی درباره پرداخت تسهیلات بدون ضامن اظهار کرد: با طبقه‌بندی مشتریان خود، برای آن دسته از مشتریان خوش‌حساب، مدل پرداخت تسهیلات بدون ضامن را تعریف کرده‌ایم. به این ترتیب مراجعه به شعبه نیز حذف می‌شود و در بستر الکترونیکی، پرداخت تسهیلات بدون ضامن صورت می‌گیرد و ضامن در حقیقت تبدیل به یک برگه چک می‌شود.


اکبری درباره شرایط برخورداری از تسهیلات بدون ضامن گفت: شرط برخورداری، خوش‌حسابی مشتری و امتیاز حساب اوست. در حقیقت مشتری باید شرایط دریافت وام را داشته باشد و وام به وی تعلق گیرد. سپس باید از نظر وضعیت اعتباری، مشتری کم‌ریسکی تلقی شود تا بتوانیم صرفاً با اتکا به یک برگه چک و بدون نیاز به هیچ ضمانت اضافه‌ای، به وی تسهیلات پرداخت کنیم.


مدیرعامل بانک مهر ایران افزود: سابقه بانکی این افراد باید خوش‌حسابی آن‌ها را نشان دهد، بدین معنا که باید در همه بانک‌ها خوش‌حساب باشند. ما رفتار مشتریان‌ خود را در نظام بانکی رصد می‌کنیم. به عنوان مثال بررسی می‌کنیم که مشتری متقاضی تسهیلات ما در ۱۰ سال گذشته چه رفتاری در سطح نظام بانکی داشته، چک برگشتی دارد یا خیر؟ بدهی بابت اقساط تسهیلات دارد یا خیر.


اکبری گفت: طبیعتاً این نوع رفتار مشتری امتیاز او را مشخص می‌کند. میزان درآمدها و دارایی‌های او نیز در برآورد ما نسبت به مشتری تأثیرگذار است. بر اساس این شاخص‌ها نسبت به تعریف امتیاز اقدام می‌کنیم تا مشخص شود آیا می‌تواند تسهیلات بدون ضامن دریافت کند یا خیر.


وی با یادآوری اقدامات گسترده بانک در حوزه بانکداری نوین و ارائه خدمت غیرحضوری گفت: شما می‌توانید بدون حتی یک بار مراجعه به شعبه، از بانک مهر ایران تسهیلات دریافت کنید. هم افتتاح حساب و هم دریافت تسهیلات از طریق اپلیکیشن همراه‌بانک مهریران فراهم شده و نیازی نیست مردم در این روزها که همچنان با کرونا دست به گریبانیم، برای دریافت این خدمات وارد شعب بانکی شوند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر