15 آبان 1400 - 12:32
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

ریشه حل تورم اصلاح سیاست‌های پولی و مالی است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تورم یک پدیده پولی است و باید با استفاده از سیاست‌های پولی و مالی، نرخ تورم و قیمت پول را کنترل کنیم.
کد خبر : ۱۲۸۰۹۷
دکتر مرحبا

به گزارش ایبِنا، غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: با توجه به اینکه پول کالایی کمیاب و حساس به شمار می‌آید، دارای ویژگی انحصاری است که با بقیه کالاها متفاوت است و آن هم این است که انحصارا در دست دولت است. اما قیمت پول و نرخی آن در بازار تابع شرایطی است که در سال‌های اخیر شاهد سقوط ارزش پول ملی بوده‌ایم.


وی افزود: به نظر می‌رسد مسیر را اشتباه رفته‌ایم، به جای اینکه به دنبال حل مشکل باشیم، به دنبال معلول رفتیم و دولت به دنبال تنظیم قیمت کالاهایی پرداخته که اساسا برای دولت نیست.


مرحبا در ادامه اضافه کرد: علت اصلی همان خطایی است که به جای کانون اصلی جای دیگر به دنبال حل مشکل بوده‌ایم. در مورد تورم علم جهان شمول اقتصاد دارای تعریفی است که می گوید تورم در همه جا و در هر کشوری و در هر نقطه ای یک پدیده پولی است. بدین معنا که باید با استفاده از سیاست های پولی و مالی، نرخ تورم و قیمت پول را کنترل کنیم. لیکن متاسفانه در کشور ما  به خصوص در سال های اخیر از این ابزارها کمتر استفاده شده و بیشتر به دنبال حل آثار بوده‌ایم حل مشکلاتی که بر اثر فقدان سیاست های اساسی ایجاد شده است.


وی با تاکید بر اینکه سهولت تبادلات بازرگانی و ورود دلارهای نفتی برای یک اقتصاد خوشبختی نمی آورد، گفت: برای حل تورم نباید به دنبال علت های محدود زمانی و مقطعی بود. بلکه نیازمند انضباط در سیاست های پولی و مالی هستیم. سیاست های مالی که دخل و خرج دولت را تعیین می کند.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: بعضی از پروژه هایی که بدون توجه به نحوه تامین منابع مالی آن در کشور ایجاد شد اساسا پایه پولی کشور را افزایش داد و به عاملی برای تورم تبدیل شد. از طرف دیگر به دلیل مدیریت فاجعه باری که انجام شد مشخصا (مسکن مهر) بسیاری از این واحدها هنوز به دست مصرف کننده نرسیده است. از سوی به اقتصاد ضربه وارد کرده، باعث افزایش تورم شد و پایه پولی کشور را افزایش داد.


مرحبا عنوان کرد: مسئله اقتصاد و معیشت مردم دغدغه اصلی خدمتگزاران مرد است و در اثر اتفاقاتی که رخ داده و سیاست‌های ناصحیحی که در گذشته صورت گرفته، تحریم های دشمنان و مشکلات دیگری که وجود داشته، باعث شده تا در تامین معاش و رفاه مردم شرمنده مردم کشور باشیم. همچنین در بحث اشتغال که دغدغه تمامی خانواده‌های ماست و کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که یک یا دو جوان تحصیل کرده آماده به ورود به بازار کار در منزل نداشته باشند. امید است تا دست به دست هم دهیم تا به کمک یکدیگر و درایت و تدبیر راهی درست را برگزینیم و مشکلات اقتصادی را یکی پس از دیگری حل کنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر