18 آبان 1400 - 08:57
یک فعال اقتصادی در گفتگو با ایبِنا:

زمینه پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد را فراهم کنیم

یک کارشناس اقتصادی معتقد است فعالان اقتصادی زمانی دست به فعالیت‌ها و مسائل توسعه‌ای می‌زنند که امیدواری‌های مشخص یا پیش‌بینی‌های روشنی از آینده داشته باشند.
کد خبر : ۱۲۸۱۴۲
فروزان فرد

حسن فروزان فرد در گفت‌وگو با ایبِنا با تاکید بر اینکه برای تحقق رشد اقتصادی باید زمینه پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد فراهم باشد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نکته‌های مشکل کنار هم قرارگرفتن درست منابعی که به توسعه ختم می‌شود، مفهوم پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد است. اگر امکان پیش‌بینی پذیری اقتصاد فراهم نباشد و فعالان اقتصادی داخلی و همچنین شرکای تجاری ما در خارج از کشور نتوانند قدرت پیش‌بینی آینده و برنامه‌ریزی داشته باشند، فارغ از هر مشوق و تسهیل قانونی، وارد عرصه فعالیتی که به توسعه اقتصادی ایران بیانجامد نخواهد شد. 


رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: فعالان اقتصادی، حتی گروهی از فعالان خصولتی اقتصاد ایران نیز زمانی دست به فعالیت‌ها و ترکیبات توسعه‌ای می‌زنند که امیدواری‌های مشخص یا پیش‌بینی‌های روشنی از آینده داشته باشند. 


وی ادامه داد: در حال حاضر نیز شرایطی که مدتی است در آن گرفتار شده‌ایم ناشی از همین موضوع است. به دلیل موضوعات بازمانده سیاسی بین‌المللی و ارتباطات با فضای عمومی کشورهای دیگر و همسایگان و تبعاتی که به بار آورده است و همچنین موضوعات مرتبط با ارتباطات نظام مالی و پولی بین المللی، حالتی ایجاد شده است که هیچ فردی نمی‌تواند از آینده خبر قابل قول و منطقی بدهد و پیش بینی درستی داشته باشد، که طبیعتا اینها کار را سخت می کند.


به گفته رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران، هر نوع فعالیتی که از جنس توسعه است، یعنی نگاه بلند مدت در آن وجود دارد و نمی شود در قالب یک اقتصاد کوتاه مدت تصمیمات بلند مدت گرفت. اگر هم تصمیمی اتخاذ شود، اقتصادی نیست و احتمالا محکوم به شکست خواهد بود. 


فروزان‌فرد ادامه داد: بنابراین نمی شود سیاست و اداره امور اقتصادی کشور از جنس روزمره باشد اما انتظار داشته باشیم دستاورد این حکمرانی و نحوه مدیریت، خروجی‌های بلند مدتی از جنس توسعه باشد. 


وی در پایان تاکید کرد: در نتیجه این موردی که ذکر شد یک چالش اساسی است که باید جدی و در سطح بالای حکمرانی کشور درباره آن تصمیم گیری شود و در نهایت با استناد به این تغییر تحولات می‌توان امیدوار بود که حرکات، تصمیمات و سیاست‌های درست، زمینه رفتارهای حرفه‌ای در عرصه کسب و کار به منظور توسعه در کشور باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر