20 آبان 1400 - 13:18
سخنگوی کمیسیون اقتصادی:

ارز قابل توجهی با حذف ترجیحی واردسیستم نیما می‌شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: بخشی از ارز کشور به شکل ۴۲۰۰ تومانی ترجیحی تخصیص پیدا می‌کند، چنانچه این مقدار وارد سیستم نیما شود، قابل توجه خواهد بود.
کد خبر : ۱۲۸۲۲۶
مهدی طغیانی

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ به خبرنگار ایبِنا گفت: واقعیت  اینکه ارز۴۲۰۰ تومانی اثر اصلی خود رابرای مردم نداشت. متاسفانه هم ارز آن را تخصیص دادیم و هم کالاها با قیمت مناسب به دست مردم نرسید. به این معنا؛ نتیجه این کاردر عمل فقط دلال بازی و توزیع یک رانت بسیار خوب برای دور زدن قانون توسط بخشی از گروه دریافت کننده بود، به این صورت که از آن استفاده کردند و  کالای خریداری شده را در بازار آزاد به فروش رساندند. متاسفانه هم بودجه به آن اختصاص پیدا کرد، هم منابع هدررفت و  هم مردم  از آن بی‌بهره باقی ماندند.


وی دراین رابطه با قطع واردات صوری، سوء استفاده دلالان و سودجویان در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیان کرد: دقیقا همین اتفاق خواهد افتاد، اما تدابیری جهت اجرا نیاز است و مشکل قانونی دراین رابطه وجود ندارد. برای اجرا مفید باید ذخایر را به نوعی تقویت ساخت و انبارها را از کالا پر کرد، به نحوی که مردم آسیب نبینند و بازار کالاهای اساسی دچارنوسان نشود. این کارها به تدابیر اجرا مربوط می‌شود، والا مشکلی دربحث قانونی وجود ندارد و تقدیم لایحه توسط دولت با سناریوهای مختلف در اجرا قابل انجام است.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی درباره کاهش نرخ ارز در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: بخشی از ارز کشور به شکل ۴۲۰۰ تومانی ترجیحی تخصیص پیدا می‌کند، چنانچه این مقدار وارد سیستم نیما شود، قابل توجه خواهد بود زیرا قسمتی از نیازها را تامین می‌کند ضمن اینکه اکنون بخش زیادی از نهاده‌هایی که وارد می‌شود به شکل ارز ترجیحی برای بهره‌مندی از این ارز است و شاید زیاد هم براساس نیاز کشور نباشد، به طور کلی یک تنظیم در عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.


این نماینده مجلس دررابطه با تاثیرحذف  ارز۴۲۰۰ تومانی بر تولید داخل ابراز کرد: ارز ترجیحی اکنون فقط بر نهاده‌ها(ذرت، جو، کنجاله سویا، سویا و روغن خوراکی) تعلق می‌گیرد، کالای دیگری شامل این ارز نمی‌شود.


وی درباره اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر کاربانک مرکزی  نیز چنین توضیح داد: همانطور که توضیح دادم این ارز هم پس از حذف می‌تواند به نیما افزوده شود، اما بانک مرکزی باید در این‌باره منطقی صحبت کند و سخن از کاری به میان نیاورد که توانایی انجام آن را ندارد، البته زمانی که عرضه بیشتری از ارز نیمایی انجام دهند، بازار هم به طبع بهتر از وقتی که بخشی از این پول را از سراجبارترجیحی اختصاص دهند، اداره می‌شود. 


طغیانی درباره قیمت دارو و نگرانی‌هایی دراین زمینه وجود دارد، تصریح کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شامل دارو نمی‌شود، البته درباره لایحه اجمالی شنیدم وآن را به طور دقیق مطالعه نکردم، اما برای دارو این مسئله مطرح نیست و آنچه باید به حذف دارد همان کالاهای اساسی (ذرت، جو، کنجاله سویا، سویا و روغن خوراکی) بود که در ابتدا مورد اشاره قرار دادم.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی درباره عدم افزایش قیمت کالاها پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یاداور شد: قیمت‌ها اکنون تا حدودی به مرحله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رسیده، یعنی اگر به جای اینکه نهاده آن را توزیع کنیم،  کالا را(مرغ، تخم‌مرغ و...) به توزیع درآوریم، تقریبا با قیمت داخلی تفاوت زیادی نخواهد کرد و همین مسئله است که امکان اجرا آن را به دولت می‌دهد، ولی از جهت روانی باید تدابیری اندیشیده شود که بازار آماده داشته باشد، یعنی با انبارهای خالی این طرح قابل اجرا نخواهد بود.
 


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر