20 آبان 1400 - 15:27

جلوگیری از خروج ارز با حذف دلار ۴۲۰۰تومانی

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازگانی تهران گفت: با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌توان شاهد کاهش مصارف ارزی و پیشگیری از خروج ارز از کشور به دلیل واردات بالای غیرضرور و همچنین واردات صوری باشیم،
کد خبر : ۱۲۸۲۲۷
فریال مستوفی

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازگانی تهران با بیان اینکه دلار ۴۲۰۰ تومانی باید از اقتصاد حذف شود، تاکید کرد: برای تحقق این امر باید کار کارشناسی و برنامه دقیقی انجام شود تا در اجرا با مشکل مواجه نشویم و شوک دیگری به اقتصاد وارد نکنیم.


فریال مستوفی در گفت‌وگو با ایبِنا تصریح کرد: اصولا قیمتگذاری دستوری در اقتصاد منسوخ شده و هیچگاه نتیجه بخش نبوده است چرا که برای داشتن اقتصاد آزاد و سالم باید عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کنند.


وی ادامه داد: متاسفانه زمانی که دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد اقتصاد ایران شد، با منابع محدود ارز مواجه بودیم و این در حالی بود که اعلام شد دلار ترجیحی برای همه امور و بخش ها تخصیص داده می‌شود و مورد استفاده همه متقاضیان قرار خواهدگرفت؛ اقدام اشتباهی که باعث از دست رفتن منابع ارزی کشور شد. در واقع در این شرایط شاهد افزایش تقاضای کاذب و مصرف بیش از حد کالاهای مشمول شده بودیم که بخش زیادی از منابع ارزی در دسترس را مورد استفاده قرارداد. در نتیجه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند در کاهش مصرف و تقاضای مازاد بر الگوی مصرف نیز تاثیرگذار باشد.


رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازگانی تهران با اشاره به اینکه با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌توان شاهد کاهش مصارف ارزی و پیشگیری از خروج ارز از کشور به دلیل واردات بالای غیرضرور و همچنین واردات صوری باشیم، افزود: عده ای ارز ارزان قیمت را گرفتند و کالایی که باید با قیمت دلار 4200 تومانی وارد بازار می‌کردند را به قیمت ارز آزاد محاسبه کردند و در نتیجه، هم منابع ارزی از دست رفت و هم  هدف اصلی این تصمیم محقق نشد. ضمن اینکه اقشار کم درآمد نیز از این ارز ترجیحی بهره ای نبردند.


مستوفی با بیان اینکه در این سال ها با وجود دلار ۴۲۰۰ تومانی شاهد فساد و رانت در اقتصاد بودیم، اظهار کرد:‌ طبیعتا به مجرد اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد حذف شود ممکن است قیمت برخی اقلام بالا برود که ناگزیر از آن هستیم اما اگر بتوان اقشار کم درآمد را شناسایی کرد و آنها را مورد حمایت قرار داد و یارانه نقدی یا اعتباری به آنها تخصیص داد، آسیب کمتری را شاهد خواهیم بود.


وی گفت: اینکه دولت یارانه مشخصی برای همه مردم در نظر بگیرد اقدام نادرستی است که طبیعتا بار سنگینی برای دولت به همراه خواهد شد چرا که یکی از مشکلات کسری بودجه ما همین یارانه ۴۵ هزار تومانی است که اواخر دهه ۸۰ به اقتصاد تحمیل شد. حذف این ارز ترجیحی هرچند چالش هایی را ایجاد خواهد کرد اما بهتر از بودن آن در اقتصاد است. طبیعتا در این مسیر باید حساب شده و با بررسی همه جوانب گام برداشت تا به یکباره شوک جدیدی به اقتصاد تحمیل نکنیم.


به گفته رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازگانی تهران، ارز چند نرخی در اقتصاد به هیچ عنوان تایید شده نیست و باید به سمت یکسان سازی نرخ ارز برویم.


مستوفی در پایان تاکید کرد: باتوجه به اینکه اکثر درآمدهای ارزی ما از محل فروش نفت بوده است و در حال حاضر در صادرات این محصول با مشکلات ناشی از تحریم مواجه هستیم، دولت نیز باید برای تخصیص یارانه به مردم از هزینه ها کم کند و به درآمدهای خود بیافزاید چرا که در درآمدزایی ارزی با مشکلاتی مواجه هستیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر