22 آبان 1400 - 14:38
خبر خوش برای بازار ارز؛

بهبود جریان ارزی در سامانه نیما و بازار متشکل

بررسی آمارهای بانک مرکزی حاکی از افزایش معاملات ارز در سامانه نیما و بازار متشکل و کاهش نرخ دلار در این دوره است.
کد خبر : ۱۲۸۲۴۶
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بنابر آمار منتشر شده در خصوص میزان معامله و روند قیمتی ارز تجاری (ارز نیما) از سوی بانک مرکزی طی یک ماه و نیم اخیر در دوره منتهی به هفته سوم آبان ماه سال جاری، مجموعا ۳ میلیارد و ۷۱۵ میلیون دلار ارز در سامانه نیما معامله شده و میانگین قیمت ارز معامله شده در سامانه نیما نیز ۲۳ هزار ۳۴۶ تومان بوده است.

نکته قابل توجه در این گزارش این است که روند هفتگی میزان معاملات ارز تجاری در سامانه نیما، بصورت کلی یک روند افزایشی بوده که حاکی از بهبود تأمین ارز موردنیاز واردکنندگان از سوی بانک مرکزی است، به این معنا که میزان معامله ارز تجاری در سامانه نیما از مبلغ ۴۱۸ میلیون دلار در هفته دوم مهر ماه به میزان ۷۲۷ میلیون دلار در هفته سوم آبان ماه رسیده است که در حدود ۷۰ درصد رشد نشان می‌دهد.



همچنین روند قیمتی ارز تجاری معامله شده در سامانه نیما، علیرغم نوسان بسیار جزئی، روندی کاهشی را نشان می‌دهد، به نحوی که میانگین قیمت ارز تجاری معامله شده در سامانه مذکور از مبلغ ۲۳ هزار ۴۱۵ تومان برای هر دلار در هفته دوم مهر به مبلغ ۲۳ هزار ۲۶۲ تومان برای هر دلار در هفته سوم آبان کاهش یافته است.



اما در خصوص میزان و میانگین قیمت ارز اسکناس که در بازار متشکل ارزی به عنوان مرجع معاملات ارز بصورت اسکناس در کشور، طی یک ماه اخیر معامله شده است نیز آمار، جالب توجه است. طی یک ماه و نیم اخیر، مجموعا حدود ۲۸۲ میلیون و ۴۹۳ هزار دلار ارز اسکناس در بازار متشکل ارزی معامله شده است و میانگین قیمتی ارز معامله شده در این سامانه نیز برای هر دلار، ۲۶ هزار و ۸۱۰ تومان بوده است.


بنابر آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، حجم ارز اسکناس عرضه شده و معامله شده در بازار متشکل ارزی طی یک ماه اخیر، روندی افزایشی را نشان می‌دهد، به نحوی که از ۲۵ میلیون و ۲۱۰ هزار دلار در هفته دوم مهر به حدود ۵۶ میلیون و ۶۶۷ هزار دلار در هفته سوم آبان رسیده است. این موضوع، نشان دهنده بهبود روند تأمین و عرضه ارز اسکناس موردنیاز متقاضیان از طریق بازار متشکل ارزی است.



در همین حال و همزمان با روند افزایشی عرضه و معامله ارز اسکناس در بازار متشکل ارزی، قیمت ارز در این بازار نیز روندی با ثبات داشته و در برخی دوره‌ها، روند کاهشی بوده است. به نحوی که میانگین قیمت هر دلار اسکناس معامله شده در این بازار از ۲۷ هزار ۳۴۶ تومان در هفته دوم مهر ماه به ۲۷ دلار و ۱۹۰ تومان در هفته سوم آبان ماه کاهش یافته است.



در خصوص این گزارش چند نکته حائز اهمیت است:

۱، همانطور که در آمار ارائه شده نیز به وضوح قابل مشاهده است، از مجموع حدود ۴ میلیارد دلار ارز معامله شده در طی یک ماه و نیم اخیر، بالغ بر ۹۲ درصد به ارز تجاری با اصلاحا همان ارز معامله شده در سامانه نیما اختصاص دارد و کمتر از ۸ درصد، مربوط به معامله اسکناس ارز تعلق دارد. از این رو و با توجه به حجم بالای معاملات ارز تجاری در سامانه نیما که عمدتا به واردات مواد اولیه، ماشین آلات و ..... اختصاص دارد، نرخ مرجع در ارزیابی نوسانات نرخ ارز و ارزیابی تأثیرات احتمالی آن بر قیمت‌ها، نرخ ارز تجاری یا همان ارز معامله شده در سامانه نیماست.


۲. همانطور که در نمودار نیز مشخص است، میانگین قیمت هر دلار تجاری معامله شده در سامانه نیما ۲۳ هزار ۳۴۶ تومان است. با توجه به حجم بسیار بالای معاملات ارز تجاری در مقایسه با ارز اسکناس، طبیعتا نرخ ارز تجاری معامله شده در سامانه نیما از مرجعیت قابل اتکاء‌تری در ارزیابی روند قیمتی ارز، در مقایسه با سایر نرخ‌های اعلامی برخوردار است.


٣. در خصوص معاملات ارز اسکناس که در بازار متشکل ارزی صورت می‌گیرد نیز میانگین قیمت هر دلار طی یک ماه و نیم اخیر، ۲۶ هزار و ۸۱۰ تومان بوده است که با برخی نرخ‌هایی که بعضا در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های خبری اعلام می‌شود، فاصله معناداری دارد.


۴. نمودار روند عرضه و معامله ارز، هم در سامانه نیما به عنوان ارز تجاری و هم در سامانه بازار متشکل ارزی، به عنوان ارز اسکناس، روند رو به رشدی را نشان می‌دهد و این امر، گویای بهبود جریان ارزی کشور و تأمین کافی ارز موردنیاز متقاضیان دارد. نکته جالب اینکه براساس آمارها، در عمدتا حجم ارز تجاری عرضه شده در سامانه نیما از حجم تقاضای وارد شده برای خرید ارز در سامانه مذکور بیشتر بوده است که این امر، گویای بهبود جریان عرضه ارز تجاری، به عنولان ارز مرجع کشور در سامانه نیما است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر